Bästa bildkvalitén och snabbaste autofokus någonsin i en Olympus

Olympus OM-D E-M1 är byggd för proffs som vill ha en tillförlitlig, snabb och samtidigt bekvämare kamera ute i verkligheten, jämfört med en high-end fullformats D-SLR. Nya OM-D E-M1 är vädersäker, vattentålig, dammtät och fryssäker**. Den elektroniska sökaren matchar optiska sökare på fullformats D-SLR, plus adderar ny funktionalitet. Dubbla system för autofokus ger en exceptionellt snabb och exakt fokusering med både Four Thirds och Micro Four Thirds objektiv. Dessutom har kameran en ny bildsensor och processor som optimerar prestandan i varje objektiv och ger den bästa bildkvaliteten någonsin i en kamera från Olympus.

Olympus har under årtionden tillhört världens absolut främsta tillverkare av kompakta systemkameror och objektiv som toppar internationella tester. Med OM-D E-M5 i fjol bevisade företaget att en kompakt Micro Four Thirds systemkamera kan mäta sig med betydligt dyrare och klumpigare D-SLR kameror. Kameran toppade tester över hela världen och nu är det dags för ännu ett bevis på systemets fördelar.

Nya OM-D E-M1är en high-end systemkamera som vänder sig till professionella fotografer och andra hängivna bildskapare. Kameran börjar levereras i mitten av oktober och kamerahuset hamnar i prisläget 14 000 kronor och hus med 12-40 mm (24-80 mm***) 1:2.8 objektiv 21 000 kronor.

Olympus snabbaste AF

Huset är designat med tanke på användaren av både Micro Four Thirds och Four Thirds objektiv. Det betyder ett väl balanserat hus som är kompaktare än traditionella D-SLR och som fungerar lika bra med kompakta linser som större Olympus Top Pro objektiv.

Kameran är utrustad med dubbla autofokussystem som ger en extremt snabb och exakt autofokus oavsett vilken typ av optik som sitter på kameran. För att dra nytta av tekniken i Micro Four Thirds objektiv använder kameran kontrastdetektion (Contrast AF) och med en adapter och Four Thirds optik används fasdetektion (Phase AF). Båda teknikerna ger en noggrann fokusering på vilken som helst av de 37 fokuspunkterna eller kan kontrollera upp till 81 fokusfält samtidigt.

Olympus bästa bild någonsin

Nya OM-D E-M1 levererar en bild som aldrig förr, baserat på tre viktiga komponenter: ett växande sortiment av M.ZUIKO och ZUIKO premiumobjektiv (idag 63 stycken), en ny 16-megapixel Live MOS bildsensor och sjunde generationens bildprocessor.

TruePic VII använder nya algoritmer ”New Fine Detail Tecnology” som optimerar bildåtergivningen efter vilken typ av objektiv som används. Äntligen kan användare av Olympus ZUIKO Pro och Top Pro optik dra full nytta av de optiska kvaliteter som klassas bland de absolut bästa på marknaden.

Ultrasnabb och kraftfull elektronisk sökare

Olympus mest kraftfulla elektroniska sökare (EVF) någonsin är en dröm att arbeta med. Den ger en knivskarp (2.360.000 pixlars upplösning) och en stabil bild även vid snabba panoreringar och extremt snabbrörliga motiv****. Med en förstoringsgrad på 1,48 x, upplevs sökarbilden 30 % större än i de flesta D-SLR.

I jämförelse med optiska sökare får du flera unika fördelar. HDR Preview Mode ger dig en direkt förhandsvisning av hur bilden kommer att se ut i HDR-läge innan du tar bilden och du kan testa olika inställningar (bildutsnitt, förstoring, färger, plus hög- och lågdagrar). Dessutom kan du justera färgåtergivningen med nya Colour Creator. Istället för siffror och grafer ser du resultatet direkt i sökaren och bilduppdateringen, när du ändrar inställningar, går snabbare än en blinkning – 29 millisekunder!

Byggd för proffsen

Kamerans inbyggda 5-axliga bildstabilisator* är unik på marknaden och ger en exceptionell stabilisering av bilden eftersom den kompenserar för alla typer av rörelser i alla riktningar. Det underlättar bildtagning på fri hand med långa zoomar. Du kan till och med gå eller springa och få skarpa filmsekvenser i Full HD.

Alla reglage är logiskt placerade och hela designen har utvecklats i nära samarbete med professionella fotografer för maximal ergonomi. Kameran ligger skönt i handen och du kan hålla ögonen på motivet. Bekvämt och snabbt ändrar du olika inställningar med välplacerade multifunktionsrattar på ovan- och baksidan. I sökaren visas all information och ändrade inställningar syns direkt.

Kamerahuset är lätt och extremt starkt. Byggt i magnesium och ordentligt vädertätat mot damm, vatten och snö**. Kameran är köldtålig och fungerar perfekt även i -10° C** Samtidigt med kameran lanseras dessutom ett väderskyddat och köldtåligt objektiv. M.ZUIKO DIGITAL ED 12-40 mm (24-80 mm***) 1:2.8 och ett M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150 mm (80-300 mm***) 1:2.0 är på gång. Plus att du har marknadens bredaste sortiment av digital standardoptik och professionella linser för Micro Four Thirds och Four Thirds.

Smart WiFi integration

En annan fördel med nya OM-D E-M1 är inbyggd WiFi som gör det enkelt att kommunicera med en smart mobil. Ladda upp bilder direkt till en hemsida eller sociala medier och använd din mobil som en fjärrkontroll.

Du parkopplar enkelt kameran med din telefon via en QR-kod. Sedan kan du spegla kamerans bild på telefonens touchdisplay och styra fokus och slutare direkt på skärmen i P, A, S, M läge. Även när du använder unika funktioner som Live Bulb kan du direkt följa hur effekten växer fram allt eftersom slutaren öppnar sig enligt ett förinställt intervall.

Olympus bästa erbjudande

Alla Olympus E-användare som väntat på en uppföljare till E-5 får nu utan extra kostnad en adapter (värde 1 900 kronor) vid köp av en OM-D E-M1 t o m november 2013. Och alla som förbeställer en kamera innan säljstarten i butik i mitten av oktober, får ett batterigrepp (HLD-7) utan extra kostnad (värde 1 800 kronor).

Dessutom medföljer en förlängd garanti och en särskild servicegaranti – Service Plus, som ger en prioriterad hotline för beställning av service, hämtning av kameran och snabbkö till service och reparationer. Besök www.myolympus.olympus-europa.com.

Snabbfakta Olympus OM-D E-M1

-  Bästa bildkvaliteten någonsin i en kamera från Olympus

-  Micro Four Thirds kamerahus med perfekta proportioner. Mindre än en D-SLR, samtidigt stabil att hålla i

-  Fullt kompatibel med Four Thirds och Micro Four Thirds standard tack vare dubbel ultrasnabb AF