En perfekt assistent i arbetet, studierna och på fritiden

Olympus DM-7 är en linjär PCM recorder som vänder sig till affärsfolk i farten och alla andra som vill ha händerna fria och behöver lite extra assistans med röstinspelningen. Exceptionell ljudkvalitet kombineras med flera smarta funktioner för synskadade och personer med dyslexi. Trådlös uppkoppling till smartphone och surfplatta, röstguide, röststyrning och textuppläsning är några av funktionerna som underlättar.

Olympus är sedan årtionden en av världens absolut främsta tillverkare av professionella dikteringslösningar, diktafoner och smarta ljudstudios i fickformat. Den nya modellen DM-7 sätter en ny standard i funktionalitet för personer med extra behov. DM-7 i klassiskt vit design börjar levereras i april 2014 i prisläget 3000 kronor.

Möjliggör för fler att spela in viktiga händelser
Med DM-7 ger Olympus fler människor möjlighet att spela in viktiga samtal, intervjuer, minnesanteckningar, möten, föreläsningar och andra betydande händelser med mycket hög ljudkvalitet. Istället för långa, krångliga menyer som ska scrollas och läsas, kan DM-7 enkelt röststyras och du röstguidas till alla funktioner och innehåll.

Dessutom läser DM-7 upp dina textfiler som är sparade som txt, doc, docx och html filer. Till och med böcker, magasin och andra medier som är kompatibla med Daisy 2.0 och 2.02 och som vanligtvis bara finns i tryckt form blir tillgängliga.

Intuitiv och lättanvänd
Menyerna är välstrukturerade och hemskärmen har lättbegripliga, grafiska ikoner som visas med hög kontrast på den skarpa 2-tum stora färgskärmen. I kombination med röstguidning som tydligt läser upp olika menyval och sparat innehåll, förenklas användningen maximalt. Ergonomisk design, dedikerade knappar för hemskärm och olika förinställda ljudsituationer (Sound Scenes) och programmerbara snabbvalsknappar, gör det lätt att lära sig använda olika funktioner, även om du inte ser alls.

Anslut din smartphone och surfplatta
DM-7 har inbyggt WiFi och kan enkelt kopplas ihop med en iPhone, iPad, Android smartphone eller surfplatta. Med gratisappen ”Olympus Audio Controller” läser du av QR-koden som recordern genererar och visar på skärmen. Enheterna parkopplas och du kan trådlöst starta och stoppa inspelningen. Oavsett var du sitter kan du placera recordern för bästa möjliga inspelning. Du kan även dela inspelade filer direkt med andra eller till exempel ladda upp dem till din dropbox via mobilens internetuppkoppling.

WiFi-funktionen låter dig också ta bilder med din smartphone eller använda bilder som delats till dig under exempelvis en presentation och infoga dem i inspelningens tidslinje som ett visuellt index. Det finns även färdiga symboler som markeringar (bokmärke, frågetecken, viktigt, nytt tema) för indexering.

Perfekt ljud från varje vinkel
Stereomikrofonen som är mycket känslig och har ett extremt lågt brus, ger ett välbalanserat, naturligt ljud med stort djup tack vare att vänster och höger del är riktade 90 grader i förhållande till varandra. Mikrofonens öppningar har fått en större diameter, vilket ger en tydligare fasskillnad mellan ljud som kommer fram- respektive bakifrån.

DM-7 har en avancerad zoomfunktion som gör det möjligt att justera hur riktat eller rundstrålande mikrofonen tar upp ljudet. Finns ljudkällan på lite längre avstånd från mikrofonen kan störande omgivningsljud effektivt skäras bort.

Ljudfilerna sparas som MP3, WMA eller för maximal kvalitet som 48kHz/16bit Linjär PCM som till och med är bättre än Cd-kvalitet. Vid sidan om det inbyggda minnet på 4 GB finns plats för SD-kort på upp till 64 GB.

Snabbfakta DM-7

>  Linjär PCM 48kHz/16bit recorder.

>  Röststyrning för huvud- och undermenyer, samt inställning av datum och tid.

>  Funktion för text till tal som hanterar filformaten txt, doc, docx och html.

>  Röstguide som läser upp menyer och filinformation.

>  Daisy Playback som läser upp textmedier som är kompatibla med Daisy 2.0 och 2.02.

>  Utrustad med WiFi som via appen ”Olympus Audio Controller” för IOS och Android kopplar samman recordern med din smartphone eller surfplatta.

>  Fjärrstyr recordern via din smartphone eller surfplatta och lägg in bilder för att indexera dina inspelningar.

>  Högkänslig, low-noise stereomikrofon med 90 graders geometri.

>  Zoomfunktion för mikrofonen som förbättrar ljudet när ljudkällan är långt från recordern.

>  Frekvensomfång 40-23 000 Hz (mikrofonjack).

>  Linjär PCM / MP3 / WMA filformat.

>  Manuell inställning av inspelningsvolym.

>  2-tums färgskärm (LCD) med ikonbaserad hemskärm.

>  4 GB inbyggt minne (ca: 850 timmars inspelning), plus plats för SD-kort (SD / SDHC / SDXC) upp till 64 GB.

>  Index med bilder som du tar med din smartphone och/eller visuella markeringar (bokmärken, viktigt, frågetecken, nytt tema).

>  5 mappar med 999 filer per mapp och ytterligare 6 000 musikmappar.

>  Filterfunktioner för att reducera störande omgivningsljud och balansera röster som befinner sig olika långt från recordern (Noise Cancel, lågpassfilter, Voice Balancer).

>  Variabel uppspelningshastighet (50-200%).

>  Flexibel redigering och hantering av filer.

>  Direktknapp till hemskärm och förinställda ljudsituationer (Scene Select), plus tre programmerbara snabbvalsknappar.

>  Ungefär 29 timmars batteritid vid inspelning i PCM 44.1kHz/16bit kvalitet.

>  Ø 20 mm högtalare med max effekt 280 mW.

>  Dimensioner (H x B x D): 115 x 51 x 17,9 mm.

>  Vikt: 105 g (inklusive batterier)

Tillbehör: LI-50B laddningsbara batterier, A514 AC-adapter, Canal hörlurar, USB-kabel, USB-adapter, bärväska, bärrem CD-Rom.

Komplett specifikation finns på www.olympus.se

Charlotte Hellström Cardelöv

• Brott, juridik, rättsfrågor