Förbättrad funktionalitet och minst lika tuff som tidigare

Olympus TG-850 visar att en äventyrskamera kan vara riktigt snygg och funktionell. Trots samma tuffa krav som tidigare på allt som kameran ska klara, har den en betydligt elegantare design, tiltbar display, förbättrad och ännu mer slimmad 5x zoomoptik, snabbare autofokus och nästa generation bildprocessor.

Olympus skapade klassen ”Äventyrskameror” för snart tio år sedan och har dominerat segmentet sedan dess. Med den nya TG-850 tar kameratypen ett till steg i utvecklingen. Fokus har nu lagts på designen och funktionaliteten, men utan att kompromissa med alla tuffa krav som vattentät till 10 meters djup, ska klara fall från 2,1 meters höjd, 100 kg tryck och vara köldsäker ner till minst -10 grader. TG-850 finns i svart, silver och vitt och den börjar levereras i mitten av mars i prisläget 2 800 kronor.

TOUGH design för alla äventyr
TG-850 blandar raka linjer med runda, sköna former i en mer sportig design. Displayen är helt integrerad i bakstycket, men kan tiltas 180 grader. Bekvämt när du ska ta bilder i besvärliga situationer, eller när du inte vill fotografera och filma strax under vattenytan utan att doppa huvudet.

Sätt i ett FlashAir minneskort (tillbehör) och du kan trådlöst koppla kameran med din smartphone eller dator (trådlös nätverksfunktion). Se på bilder och dela dem direkt med dina vänner via sociala medier.

Förbättrad optisk bildkvalitet
Kameran har en 5x vidvinkelzoom 21-105 mm*. Objektivkonstruktionen är kompaktare tack vare ett nytt glasmaterial som gör det möjligt att tillverka tunnare linselement än tidigare Super HR linser med högt brytningsindex. De fina optiska egenskaperna behålls även i vidvinkelläget och i kombination med kamerans iHS-teknologi (max ISO 6400) kan kameran leverera en hög bildkvalitet i alla typer av ljussituationer.

Risken för skakoskärpa är reducerad tack vare en inbyggd bildstabilisator (lens shift image stabilization) i objektivet som bygger på samma teknik som finns i objektiv för D-SLR kameror. Kamerans 16 megapixel bildsensor av typen BSI CMOS kombineras med nästa generation TruePic VII bildprocessor som ser till att objektivets optiska egenskaper utnyttjas optimalt.

Intervallbildtagning och kreativ frihet
Kameran är utrustad med Artfilter som låter dig experimentera och få mer personliga och kreativa utryck i dina bilder. Du kan även låta kameran automatiskt ta sekvenser av bilder i förbestämda intervall, från 10 sekunder upp till en minut. Eller filma i Full HD med 60 bilder per sekund. Du kan även filma i upp till 240 bilder per sekund för att få riktigt snygga scener i slow motion (HighSpeed 120b/s med upplösning 640x480 och 240b/s med 320x240).

Kamerans snabba autofokus (FAST AF) ser till att bilderna är skarpa även när motivet rör sig snabbt och den ljusstarka displayen hänger också med när det går undan. Vill du ta bildserier klarar TG-850 upp till 7,1 bilder per sekund. Perfekt för alla actionsporter.

Multianvändbart kamerafodral
Till TG-850 finns ett smart fodral i tre olika färger (röd, blå, och svart) som tillbehör. Fodralet har tålig mesh på utsidan, öppningen är i neopren och det 1,5 mm tjocka silikonet skyddar kameran effektivt mot stötar. Alla delar inklusive karbinhaken är gjorda för att tåla saltvatten.

Snabbfakta Olympus TG-850

>  Vattentät ner till 10 m**

>  Stötsäker upp till 2,1 m**

>  Krossäker upp till 100 kg**

>  Fryssäker ner till -10 grader**

>  Ultravidvinkel 21-105 mm* 5x zoomobjektiv

>  Tiltbar LCD (3-tum 460.000 pixlar)

>  Intervallbildtagning

>  Full HD 60 b/s video

Andra funktioner

>  Kompakt, lätt aluminiumkonstruktion

>  Bildstabilisering av linsen (lens shift image stabilization) som effektivt reducerar risken för skakoskärpa

>  Avancerad TruePic VII bildprocessor som ger suverän bildkvalitet och snabb bildbehandling

>  16 megapixel BSI CMOS bildsensor ger hög bildupplösning och bra egenskaper vid svagt ljus

>  FAST AF autofokussystem

>  Artfilter

>  Upp till 7,1 bilder per sekund vid seriebildtagning

>  iHS-teknologi max ISO 6400

>  Supermakro med 1-10 cm närgräns

* Motsvarande 35 mm

** Vattentät I enlighet med IEC standard (publikation 529 IPX8). Stötsäker motsvarande MIL Standard (Olympus test). Fryssäker i enlighet med Olympus testvillkor. Krossäker i enlighet med Olympus testvillkor.

Komplett specifikation finns på www.olympus.se

Charlotte Hellström Cardelöv

• kompaktkamera