Maximalt bekväm, maximal bildkvalitet och användarfokus

Olympus OM-D E-M10 är senaste tillskottet i den prisbelönta kameraserien OM-D med kompakta, high-end D-SLR kameror. En suverän nykomling som kombinerar ett ännu kompaktare, bekvämare kamerahus med bildkvalitet och funktionalitet som inbyggd WiFi, direkt hämtad från proffsmodellen E-M1.

Olympus har under årtionden tillhört världens absolut främsta tillverkare av kompakta systemkameror och objektiv som toppar internationella tester. Med toppmodellen E-M1 satte företaget en helt ny standard för kompakta D-SLR kameror. Nu är det dags för en ny kamera i OM-D serien.

E-M10 vänder sig till den krävande hobbyfotografen som vill ha en verkligt kompakt och bekväm D-SLR, men absolut inte kompromissa med bildkvaliteten. E-M10 finns i silver och svart och börjar levereras i mitten av februari 2014 i prisläget 5 600 kronor för kamerahus. E-M10 inklusive M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm 1:3.5-5.6 lens kostar 6 500 kronor. Med den nya superslimmade elektroniska zoomen M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm 1:3.5-5.6 EZ kostar den 7 400 kronor.

OM-D design men ännu lättare att ha med
Kamerahuset är helt i metall och ännu kompaktare än E-M1 och E-M5 i OM-D serien. Formatet som gör kameran extra bekväm att ha med sig, ligger även skönt i handen och känns välbalanserad även med längre brännvidder.

Kameran är relativt liten, även i jämförelse med de mest kompakta spegellösa systemkamerorna. Framförallt i kombination med den nya superslimmade elektroniska zoomen M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm 1:3.5-5.6 EZ, är kameran knappt 64 mm från baksidans display, fram till framkant på objektivet.

OM-D bildkvalitet
Tester över hela världen har lovprisat OM-D E-M5 för en suverän bildkvalitet. Live MOS bildsensorn med 16 megapixel generar en bild som mer än matchar jämförbara kameror. I kombination med nästa generation bildprocessor TruePic VII som hämtats från toppmodellen E-M1, har Olympus ingenjörer lyckats trolla fram ännu mer information.

Med tekniken Fine Detail II Technology optimeras bildprocessen för varje objektivs egenskaper vid vald bländare. Resultatet är en bild som är fullt jämförbar med betydligt dyrare och klumpigare kameror.

Suverän bildstabilisering
E-M10 är även utrustad med en funktion som eliminerar störande moaré och har en inbyggd avancerad bildstabilisering som fungerar lika bra oavsett vilket objektiv som sitter på kameran. Bildstabiliseringen är 3-axlig och bygger på Olympus unika 5-axliga system.

Den motverkar effektivt störande skakoskärpa oavsett om det handlar om rullande rörelser eller rörelser i sid- och höjdled. Stabiliseringen är lika effektiv om du tar stillbilder eller filmar i full HD. Resultatet är magiskt i svagt ljus där du utan problem kan ta skarpa bilder på 1/15-dels sekund. För att inte tala om fördelen när du tar bilder eller filmar med teleobjektiv utan stativ.

Elektronisk sökare som klarar svåra ljussituationer
E-M10 har fler OM-D egenskaper som förenklar fotograferandet, framförallt av svårfångade motiv i svåra ljussituationer. Den stora, ljusstarka och snabba elektroniska sökaren (EVF) med 1,44 miljoner bildpunkter underlättar bildkomponerandet, både val av bildutsnitt och exponeringsinställningar.

I jämförelse med liknande elektroniska sökare, ger den en större bild och tack vare Adaptive Brightness Technology återges mörka och ljusa motiv betydligt mer naturligt. Elektroniska sökare har ofta en tendens att överkompensera i svåra ljussituationer, vilket gör det svårt att se hur olika inställningar påverkar bilden direkt i sökaren. Med E-M10 slipper du osäkerheten, med Creative Control komponerar du snabbt bilden, justerar fokus, nyans- och färgåtergivningen exakt som du vill. Sökarbilden är stabil och även snabbt rörliga motiv återges utan störande laggning.

Fokus på användarvänlighet
E-M10 har Olympus extremt snabba autofokussystem FAST AF med 81 fokuszoner som täcker hela bildytan. Fokuspunkten i zonerna kan minskas ytterligare genom funktionen Small AF Target för en ännu mer exakt fokusering på små objekt. Med Super Spot AF kan du zooma in och lägga fokuspunkten exakt där du vill. Dessutom hänger autofokusen med även när du tar 8 bilder i sekunden!

Kameran är utrustad med inbyggd blixt och har WiFi som låter dig enkelt parkoppla kameran med din smartphone. Dela bilder direkt via hemsidor och sociala medier eller använd telefonen som fjärrkontroll. Med hjälp av en QR-kod på kamerans display kopplar du snabbt upp dig och ser kamerans displaybild på din telefon. Ställ in fokus och ta bilden. Har du den elektroniska zoomen M.ZUIKO DIGITAL ED 14-42 mm 1:3.5-5.6 EZ kan du även zooma direkt från telefonen.

Marknadens största sortiment av objektiv och tillbehör
Nya Olympus OM-D E-M10 är dessutom utrustad med marknadens största utbud av objektiv och tillbehör (januari 2014). Totalt finns idag 35 objektiv i Olympus Four Thirds och Micro Four Thirds program.

Två nya objektiv
I och med introduktionen av två nya objektiv har antalet Micro FourThirds linser vuxit till 15 stycken. Superkompakta M.ZUIKO DIGITAL 14-42 mm 1:3.5-5.6 EZ pannkakszoom är bara 22,5 mm djup, vilket gör den till marknadens minsta standardzoomlins* för D-SLR. Den är tystgående och ger en mycket jämn zoomning, utmärkt när du filmar. M.ZUIKO DIGITAL 25 mm 1:1.8 är ett ljusstarkt fast normalobjektiv för snabba ögonblicksbilder och porträtt.

Snabbfakta Olympus OM-D E-M10

>  Bildkvalitet som överträffar betydligt större, jämförbara D-SLR kameror.

>  Mycket kompakt kamerahus i klassisk design. Konstruktion helt i metall som ger ett solitt, slitstarkt kamerahus och bra balans även med större zoomobjektiv. Premiumkänsla och utseende.

>  Fullt kompatibel med Micro Four Thirds standarden tack vare FAST AF autofokus.

>  FAST AF med 8 bilder/s för att fånga snabba skeenden.

>  Elektronisk sökare med höghastighetsuppdatering av bild, stor och skarp bild (1,44 miljoner pixlar) som underlättar bildjusteringar i realtid.

>  3-axlig bildstabilisering som kompenserar för skakoskärpa som beror på rullande rörelser och rörelser i sid- och höjdled. Fungerar lika bra för stillbild som när du filmar i Full HD.

>  Live MOS bildsensor och nästa generation TruePic VII bildprocessor med Fine Detail Technology II som ger en exceptionell bildåtergivning oavsett om du filmar eller tar stillbilder.

>  Inbyggt WiFi som möjliggör parkoppling med smartphone. Använd telefonens touchskärm som fjärrkontroll, zooma (elektronisk zoom), ställ in skärpan och ta bilden. Dela dina bilder direkt via webben.

>  Inbyggd pop upp blixt.

Andra funktioner

>  2 HDR-lägen, ett för ett mer naturligt dynamiskt omfång i bilden och ett för en mer kreativ fotografering.

>  Intervallbildtagning möjlig med ”time lapse i videoläge”.

>  Focus peaking med manuell lins.

>  Live Composite Mode som låter dig se hur bilden växer fram i sökaren vid långa exponeringar.

>  ISO 100-6400.

>  12 Artfilter inklusive Diorama II som ger snygg, konstnärlig oskärpa vid porträtt.

>  Photo Story – skapa ditt fotoalbum utifrån tre olika mallar.

>  Ta stillbilder samtidigt som du filmar i HD.

OM-D E-M10 tillbehör

>  ECG-1 ergonomiskt grepp som gör det lättare hålla kameran stadigt.

>  BCL-0980 9 mm Fish-Eye Body Cap – skyddslock för kamerahusets objektivfattning som fungerar som fish-eye-objektiv.

>  LC-37C automatiskt objektivskydd som skyddar från skräp och repor på linsen, men gör kameran alltid klar att använda.

>  C-44SF exklusivt kamerafodral som passar kamerahus och standardobjektiv
14-42 mm.

>  MCON-P02 makroadapter för närfotografering som passar sex olika Olympus Micro Four Thirds objektiv.

* Januari 2014.

Komplett specifikation finns på www.olympus.se

Besök även olympusomd.com/europe

Charlotte Hellström Cardelöv