Olympus SP-810UZ minsta kompaktkameran inom kategorin 30x zoom**

Kompaktkameran SP-810UZ har den bästa zoom prestanda som lanserats från Olympus. Med 36x vidvinkel zoom, 1:2.9-5.7 24-864mm * och 14 megapixels bildsensor gör detta SP-810UZ till en toppkamera i sin klass.
Just nu är SP810 UZ den minsta kompaktkameran på marknaden med en zoomfaktor över 30 **, detta gör kameran till den perfekta reskamraten.

Skarpare bilder
Med SP-810UZ kan du ta stillbilder eller filma i HD. Det snabba 1:2.9-5.7 24-864mm * zoomobjektivet kombinerat med dubbel bildstabilisator och förbättrad ISO-känslighet garanterar knivskarpa foton och praktiskt taget helt eliminerar oskärpa i videor. Kameran följer motiv och behåller skärpan, även om de flyttar in och ut ur bilden.

Kreativa alternativ
Nästan alla 10 magiska filter kan tillämpas på filmer och stillbilder. Två nya filter tillkommer i denna modell, Miniatyr och Reflektion. Miniatyr ger dina bilder utseendet på en miniatyrmodell med starkare färger och kontrast (genom att minska skärpedjupet) medan Reflektion simulerar en magisk horisontell spegling av ditt motiv, som om det stod bredvid helt stilla vatten.

HD-uppspelning
Du kan titta på dina bilder i fantastisk HD-kvalitet genom att ansluta kameran till en platt-TV via HDMI-utgången. SP-810UZ har en stor och ljus 3-tums LCD i 16:9-format. Den har också stöd för Eye Fi kort, vilket möjliggör enkel överföring av bilder via WLAN.

Lätt att använda
Intelligent Auto Mode känner igen de fem vanligaste foto scenarierna och optimerar automatiskt inställningarna som fokus och belysning.

SP-810 UZ kommer att finnas i handeln i början av september och finns i svart eller silver.

Bildkvalitet
• 36x optisk vidvinkelzoom (24-864mm *) för närbilder och gruppbilder
• TruePic III +-bildprocessor för perfekt färgåtergivning och lågt brus
• 720p HD-film med ljud för att fånga filmer i utmärkt kvalitet
• 14 megapixel för högkvalitativa full storlek film, stillbilder och utskrifter
• Dubbel bildstabilisator för att minska oskärpa vid fotografering av snabbrörliga bilder

Användbarhet
• 3 "LCD-färgskärm i 16:9-format (230.000 punkter) för att enkelt komponera, granska och dela bilder
• Avancerad ansiktsigenkänning och Shadow Adjustment Technology för att fånga människors ansikten precis som du vill ha dem
• Beauty mode för att dölja oönskade fläckar
• Intelligent Auto Mode (i-Auto) och AF Tracking för enkel inställning och fokus
• Husdjurs läge för att automatiskt fånga hundens eller kattens miner när de tittar på kameran
• Motivprogram för automatiska inställningar som passar särskilda villkor
(T.ex., fyrverkeri, solnedgång)

Kreativitet och flexibilitet
• 3D-fotografering
• Stöd för Eye Fi kort kompatibilitet för automatisk trådlös uppladdning av bilder till en webbplats eller dator
• 10 magiska filter för att lägga till kreativa effekter till HD-filmer och / eller stillbilder: Punk, Pop Art, Pin Hole, Rita, Fish Eye, Soft Focus, Sparkle (bara i foto), akvarell, plus nya Miniature (bara i foto) och reflektion
• Panorama för snabb och enkel panoramabilder

Andra viktiga funktioner
• Photo Surfing och [ib] för att surfa, organisera och visa bilder av personer, platser, plats eller händelse
• HDMI-teknik för att styra kameran från en fjärrkontroll när den är ansluten till HD-utrustning
• SDHC-och SDXC minneskort kompatibel (UHS hastigheten klass stöds inte) ***
• Inbyggd blixt
• Inbyggd manual i kameran
• USB-laddning

* 35 mm kamera motsvarande.
** I juli 2011.
*** SD är ett varumärke som tillhör SD Card Association.

Mer prestanda finns på http://www.olympus.se

För ytterligare information:
Charlotte Hellström

Produktbilder finns att hämta på Olympus Pressforum: http://www.olympus.se/corporate/presscentre.htm