Olympus STYLUS XZ-10 ultrakompakt proffskompakt

Olympus är ett av de ledande företagen idag inom optisk-digital-bildteknik, både i kameror och avancerad medicinteknik. Med STYLUS XZ-10 visar kameradivisionen än en gång upp optik som slår det mesta i klassen high-end kompaktkameror. XZ-10 finns i färgerna svart, brunt och vitt. Kameran börjar levereras i slutet av mars i prisläget 3 799 kronor.

40 % mindre än storebror XZ-2
För alla som alltid vill ha en riktigt bra kamera med sig, eller proffs med behov av en extra kamera i fickan, är nya STYLUS XZ-10 ett bra val. Kameran är hela 40 % mindre än Olympus toppmodell XZ-2. Trots det kompakta formatet är den utrustad med ett i.ZUIKO DIGITAL 5x zoomobjektiv (26-130 mm*) med hög optisk kvalitet och ljusstyrka 1:1.8-2.7.

Makrobilder på en centimeters avstånd, storslagna panoraman eller bilder tagna i blandade ljusförhållanden tecknas med en exceptionell skärpa och färgrikedom. En stor bländare innebär även skön bakgrundsoskärpa när du vill lyfta fram motivet och skarpa bilder oavsett ljussituation.

Skärpa när det gäller
Kombinationen ett ljusstarkt objektiv, en 1/2,3 tums backlit CMOS sensor, Olympus iHS bildbehandling och en kraftfull bildprocessor ger en svårslagen bildkvalitet. Bildprocessorn TruePic VI som även används i Olympus lovprisade systemkamera OM-D, producerar mycket levande, naturliga färger, lågt brus och superb detaljteckning. Även vid ISO 6400 är övergången mellan mörka och ljusa partier riktigt bra.

Bildprocessorn möjliggör även video i full HD 1080p och höghastighetsvideo med 120 bilder per sekund i HD. Den låter dig också ta en serie bilder med kamerans inbyggda Artfilter och direkt skapa snygga bildcollage utan behov av efterarbete i datorn.

Snabb inställning med multifunktionsring och touchdisplay
Till skillnad från de flesta kompaktkameror närmar sig XZ-10 en professionell systemkamera när det gäller snabba inställningsmöjligheter. Med multifunktionsringen på objektivet justerar du alla nyckelfunktioner manuellt, utan att du behöver ta ögonen från motivet. Bländare, tid och exponeringsprogram är exempel på inställningar du kan styra. För snabb tillgång kan Fn-knappen på kamerans baksida tilldelas funktioner som ISO eller mätsystem.

XZ-10 är utrustad med en 3-tums touchdisplay med flera praktiska funktioner. Vill du ha hjälp av elektroniken kan du markera motivet på skärmen med en lätt knackning. Kameran fokuserar blixtsnabbt, även om motivet rör sig, och tar bilden. Avancerad i-Auto och Live Guide hjälper dig till rätt inställning i olika situationer.

Dela bilder bekvämt utan externt nätverk eller sladdar
Med ett FlashAirTM SD minneskort (tillbehör) skapas en wifi hotspot runt kameran som du enkelt ansluter din PC, Mac, iPad eller smartphone till. I Apple App Store eller på Android Market kan du gratis hämta appen Olympus Image Share för iPhone (iOS-enheter) och Android smartphones. Appen gör det sedan lätt och bekvämt att hämta bilder och filmer som du kan redigera, lagra och ladda upp till sociala medier.

XZ-2 i fler färger
Även toppmodellen i Olympus STYLUS XZ-familj kommer med nyheter. I februari 2013 finns den uppskattade kameran i vitt som komplement till den ursprungliga svarta färgen. XZ-2 har fått mycket beröm för bildkvalitet och hanterbarhet. Funktioner som uppskattats är den programmerbara multifunktionsringen och tiltbara displayen som förenklar makrofoto och när du tar bilder med kameran ovanför huvudet.

XZ-2 är utrustad med tillbehörsport för extern blixt eller elektronisk sökare. Det finns även linsskydd som automatiskt öppnas när du startar kameran och undervattenshus som klarar ner till 45 meter.

Olympus STYLUS XZ-10

Bildkvalitet

·  1:1,8-2,7 ljusstark 5x vidvinkelzoom i.ZUIKO DIGITAL (26-130 mm*) för suverän upplösning

·  iHS teknologi för bättre bildåtergivning – levande färger och lågt brus – oavsett ljussituation

·  12 megapixel backlit 1/2,3 tum backlit CMOS bildsensor för högupplösta, högkvalitativa bilder och film

·  Kraftfull TruePic VI bildprocessor för snabbare kamerafunktioner plus excellent bildkvalitet

·  Low Light Mode för skarpare bilder med bibehållen stämning i svagt ljus

·  1080p Full HD Video med stereo ljud – maximal filmkvalitet i dagens kompaktkameror

·  Multi-Motion IS effektiv bildstabilisering även när du går och filmar

·  HDR Backlight med högre dynamiskt omfång som ger bättre bilder i exempelvis motljus

·  Handhållen Starlight Mode med blixt för snyggt ljussatta, skarpa nattbilder utan stativ

·  10x zoom med Super-resolution Zoom som digitalt ökar det optiska omfånget utan direkt synbar försämring av bildkvalitén.

Användarvänlig

·  3-tums touch-LCD-skärm (920 000 punkter) med snabb respons

·  Touch AF för automatisk fokusering av det som markeras på skärmen

·  Manuella kamerakontroller för dig som snabbt och enkelt vill ställa in kameran själv

·  Hybrid-multifunktionsring för snabb, intuitiv kontroll av programmerbara nyckelfunktioner

·  Live Guide och i-Auto för enkel, bekväm fotografering även för nybörjare

Kreativ och flexibel

·  11 Artfilter och variationer av dessa för att addera kreativa effekter till bild och film: Cross Process, Diorama, Dramatisk, Sepia, Grovkornig film, Key Line, Mjuk ton, Bleka färger, Hålkamera, Pop Art och Soft Focus

·  Photo Story som automatiskt sparar, skapar och delar snygga collage av en serie bilder.

Lagring och delning

·  Kompatibel med SDHC™ och SDXC™ minneskort, UHS-I support

·  Kompatibel med FlashAirTM som med ett inbyggt wifi kopplar kamera direkt till extern enhet (PC, iPad, smartphone) för att lösenordskyddat överföra bilder och filmer

·  App för iOS och Android för enkel, snabb redigering, hantering och delning av bilder till sociala medier via smartphone, surfplattor och dator

·  Kompatibel med Eye-Fi™ kort för trådlös uppladdning av bilder och filmer till PC eller webbsida

·  Hög ISO upp till 6400 för bra bilder i svagt ljus

·  Multi-Aspect ratio – välj det mest passande bildformatet (16:9, 3:2, 4:3 och 1:1)

* Motsvarande 35 mm-format.

SD är ett varumärke som tillhör SD Card Association.

Eye-Fi™ är ett varumärke som tillhör Eye-Fi, Inc.

FlashAir™ är ett varumärke som tillhör Toshiba Corporation.

Charlotte Hellström Cardelöv

• kompaktkamera