Snabb och kraftfull blixt som matchar höghastighetsundret OM-D E-M1 Mark II

OLYMPUS FL-900R kompletterar företagets professionella sortiment av OM-D kameror och M.ZUIKO objektiv. Med ett ledtal på 58*, extrem snabbhet vid sekvensbildtagning och väderskyddat skal är den nya blixten en viktig del i Olympus proffsutrustning.

Olympus FL-900R finns i butik i december i prisläge 5 990 kronor.

Snabbhet och rätt ljus betyder allt

Missa aldrig en bild igen. Med FL-900R i kombination med nya OM-D E-M1 Mark II får du extrem hastighet vid sekvensbildtagning. Dessutom är blixthuset rejält tätat för att klara alla vädersituationer så att du inte behöver packa ihop och återvända hem bara för att det börjar storma.

FL-900R är stänk-, damm- och frysskyddad*** för att matcha OM-D E-M1 Mark II, E-M1, E-M5 Mark II och E-M5 kamerahus med objektiv ur M.ZUIKO PRO-serien. Den högeffektiva blixten kombinerar kraften i kamerans inbyggda bildprocessor (TruePic) med TTL-synkronisering för optimal ljussättning. Ljusspridningen täcker bildytan för brännvidder mellan 12 till 100 mm och 7 till 10 mm med den inbyggda vidvinkelpanelen.

Extremt mångsidig och trådlös styrning

Videofilmare kommer också att gilla den nya blixtens kraftfulla LED filmljus på 100 Lux. Blixten kan ställas in i Auto eller manuellt läge med möjlighet att stegvis (1 EV-steg) justera från full effekt ner till 1/32-del.

FL-900R har olika styralternativ och kan användas för högintensiv multiblixttagning i trådlöst läge. Blixten kan fästas direkt på kamerans blixtsko och användas som styrenhet och fungera som huvud- eller slavblixt. Via fyra kanaler kan upp till fyra grupper av blixtar styras från kameran och du kan styra vilka grupper som ska användas och vilken effekt varje blixt ska avge.

Blixthuvudet kan vridas 180° åt båda hållen och tiltas 90°. FL-900R synkar med funktionen High Res shot och stödjer Focus Bracketing och ett antal andra funktioner för att möjliggöra en bred palett av fotografiska uttryck.

Olympus FL-900R snabbfakta:

• Kraftfull professionell blixt med ledtal 58 vid ISO 100
  • Ultrasnabb sekvensbildtagning
  • Focus Bracketing (skärpedjupsförlängning) och Fokus Stacking (fokusgaffling)
  • Damm-, stänk- och frysskyddad (-10° C)***
  • LED filmljus motsvarande 100 Lux vid 1 m
  • Blixtlägen: TTL-Auto, Auto, Manuell, FP TTL-Auto och FP-Manuell
  • Kompakt och lättvikt
  • B 81,2 mm x H 121,4 mmx D 125,2 mm (ej inräknat utskjutande delar)
  • Vikt 326 g (exklusive batterier)

Varje ny kamera och objektiv från Olympus har en förlängd garanti i sex månader utöver lagstadgad garanti, vid registrering av produkt på MyOlympus.

Produktspecifikationer kan ändras utan vidare information. För aktuell och komplett specifikation se www.olympus.se

* Vid ISO 100 och brännvidd 100 mm (motsvarande 200 mm för 35 mm småbild)

** Funktioner som kommer på OM-D E-M1 Mark II

*** Vid användning i låga temperaturer, håll batterier varma genom att ha dem i exempelvis fickan

Charlotte Hellström CardelövOlympus Sverige AB Tfn: 08-735 34 08
E-post: charlotte.cardelov@olympus.se

Produktbilder finns att hämta på Olympus pressforum: http://www.olympus.se/corporate/presscentre.htm

Olympus är en av världens ledande företag inom optisk-digital precisionsteknologi och tillverkare av toppmodern medicinteknik, digitalkameror och utrustning för avancerad forskning. Prisbelönta produkter som spelar en viktig roll i att upptäcka, förebygga och behandla sjukdomar, men som också driver forskningen framåt och ger fler möjlighet att dokumentera livet med konstnärlig frihet. Olympus högteknologiska produkter bidrar till att öka livskvaliteten för allt fler.

I Sverige är Olympus ett av de ledande företagen inom digitala kameror, medicinteknik och optisk-digital teknik för funktions- och kvalitetskontroll. Olympus Sverige AB omsätter cirka 400 miljoner kronor.

Mer information finns på www.olympus.se