Under utveckling: OM-D E-M1 MARK II sätter ny standard i snabbhet och mobilitet

Olympus OM-D E-M1 Mark II har högt uppsatta mål. Den nya generationen av prisbelönta OM-D E-M1 ska överträffa alla proffs och fotoentusiasters förväntningar på en spegellös systemkamera. OM-D E-M1 Mark II levererar en högklassig bildkvalitet med enastående prestanda i snabbhet. Och där andra måste släpa på extra bagage, kan du som använder OM-D E-M1 Mark II få plats med allt du behöver i en kabinväska. För dig som använder din kamera professionellt finns även olika servicepaket som ser till att du alltid har en fungerande kamera.

På många fotografers önskelista

Specifikationerna för OM-D E-M1 Mark II känns som en önskelista för den ideala kameran som många fotografer drömt om. Den uppfyller mycket högt ställda krav på bildkvalitet, snabbhet och mobilitet. Perfekt för professionell fotografering inom områden som natur, dokumentär och resor – ja, i alla lägen där du måste bära med dig din utrustning.

Kameran är klassledande i snabbhet när det kommer till seriebildtagning och har ett helt nytt autofokussystem. Sekvensbildtagningen backas upp av ett nytt AF höghastighetssystem med fokuseringspunkter av korstyp och On-chip fasdetektion, ny AF-kontroll och ännu snabbare slutare.

Upp till 60 bilder per sekund med 20,4 megapixel i Rawformat

Kameran kan i tyst läge (elektronisk slutare) med kontinuerlig, automatisk autofokus och bländarautomatik klara att ta klassledande 18 b/s**** i Rawformat med 20 megapixels upplösning. Kombinerat med Live display och utvecklade kontrollmöjligheter ger det dig optimala möjligheter att fotografera vilda djur i rörelse eller actionevent. Med låst autofokus och exponering ökar hastigheten till 60 b/s.

I läget Pro Capture kan du i princip helt eliminera all fördröjning i slutaren, genom att kameran registrerar 14 bilder innan du fullt ut hunnit trycka av bilden. Äntligen slipper du missa den där exakta tiondelssekunden.

Autofokus som sätter ny standard

AF-systemet i kameran tar nya OM-D E-M1 Mark II upp till toppen i proffsklassen. Nyckeln till det är ett komplett nytt, ultrasnabbt autofokussystem med One-chip-teknologi och fasdetektion som bygger på precision, trackingprestanda och realtidskontroll.

Precision genom 121 fokuspunkter av korstyp och en högprestandaalgoritm i den kraftfulla bildprocessorn. Traktion tack vare en dedikerad algoritm för motiv som rör sig och som ger tillförlitlig fokusering vid sekvensbildtagning och kontinuerlig autofokus upp till 18 b/s. Med Single AF klarar kameran upp till 60 b/s. Kameran är byggd för att vara extremt snabb, den elektroniska sökaren har en responstid på 6 ms och bilduppdateringsfrekvens på 120 Hz.

Bildsensor med högre dynamiskt omfång

OM-D E-M1 Mark II levererar en professionell bildkvalitet i form av både stillbilder och UHD 4K och Cinema 4K (DCI standard) video. Kameran är utrustad med en ny, speciellt framtagen 20 megapixel Live MOS sensor med högre dynamiskt omfång och en ny TruePic VIII bildprocessor. Oavsett hur du mäter bildkvalitet, är den optiska återgivningen uppseendeväckande hög.

Sensorns höga dynamiska omfång, förbättrad pixelkontroll och bildbearbetning med hjälp av dubbla 4-kärniga processorer gör kameran marknadsledande i segmentet. Även ISO-omfånget har ökats på motsvarande 1 steg. Och i kamerans läge High Res Shot, som tar bilder med en upplösning på 50 Megapixel – mer än många kameror med fullformatsensor – har i princip all oskärpa eliminerats tack vare den nya bildprocessorn och inbyggda 5-axliga bildstabiliseringen.

Cinema 4K video och uppdaterad bildstabilisering

Det 5-axliga bildstabiliseringssystemet har uppgraderats och klarar nu av att kompensera motsvarande 6,5 EV-steg*** med ett 100 mm objektiv (nya M.ZUIKO DIGITAL ED 12-100mm 1:4.0 PRO). I kombination med kamerans greppvänliga design kan du ta handhållna bilder med ett 300 mm teleobjektiv (motsvarande 600 mm för 35 mm småbild) utan problem.

Dessutom är det perfekt för skakfri film. OM-D E-M1 Mark II har kapacitet att spela in video i UHD 4K med upp till 30 b/s och 102 Mbit/s. För mer filmisk känsla kan du filma med 24 b/s och 237 Mbit/s, med andra ord äkta Cinema 4K format.

Maximal användbarhet och mobilitet

Ultrakompakt, portabel design är ytterligare ett argument för OM-D E-M1 Mark II. Olympus är den första och enda kameratillverkare som kan erbjuda ett komplett, professionellt kamerasystem med hus och objektiv som ryms i en kabinväska. Och för att ytterligare förstärka mobiliteten, dvs. att systemet kan användas i alla situationer är det slitstarkt, stänk-, damm- och frysskyddat*.

En serie av förbättringar för att göra kameran ännu mer lättanvänd och flexibel har gjorts. Det inbyggda greppet gör det bekvämare att hantera kameran med långa teleobjektiv och med det extra batterigreppet på får du samma säkra grepp om kameran i alla positioner. OM-D E-M1 Mark II har två inbyggda SD-kortplatser, varav en är UHS-II-kompatibel, med olika valmöjligheter för lagring, t ex spara samtidigt rawfiler på ena och jpg på andra. Batteritiden har utökats med 40% och laddningen tar bara två timmar, ungefär halva tiden i jämförelse med tidigare modell. För snabb överföring av data från kameran är den utrustad med USB 3.0 (typ C).

Professionell service

Olympus ökar i och med OM-D E-M1 Mark II ut servicen och erbjuder tre serviceprogram under namnet OLYMPUS PRO Service. Grundpaketet inklusive 6 månaders extra förlängd garanti blir kostnadsfri. För de som använder kameran professionellt eller vill trygga tillgängligheten finns servicepaketen Advanced och Elite som bl a ger fri frakt vid reparation och service, lånekamera, serviceplan, express support eller assistans via videosamtal. OLYMPUS PRO Service lanseras i 17 europeiska länder.

Heltäckande tillbehörsprogram

OM-D E-M1 Mark II är kompatibel med Olympus sortiment av professionella Micro Four Thirds objektiv och tillbehör som skräddarsydda kameraväskor och undervattenshus för fotografering ner till 60 meters djup. Den nya kameran är utvecklad och designad för att underlätta professionell fotografering – över allt och när som helst.

KORT OM OM-D E-M1 MARK II:

• OM-D toppmodell som sätter ny standard i sekvensbildtagning med extremt hög hastighet och AF-prestanda i ett kompakt kamerahus
  • Idealisk för snabbrörligt vilt i naturen, resor, dokumentär och journalistisk fotografering
  • Genererar högkvalitativa stillbilder med 20 megapixels upplösning
  • Inbyggt 5-axligt IS system för skakfri, handhållen telefoto eller långa exponeringstider
  • 4K /C4K handhållen, skakfri filmning med hjälp av 5-axlig bildstabilisering
  • Klassens bästa höghastighets-AF:
    - 121 punkter av korstyp
    - Fasdetektion
    - 18 b/s med C-AF
    - 60 b/s med S-AF
  • Pro Capture Mode för slutarfunktion utan fördröjning
  • Stänksäker*, fryssäker* och dammsäker*
  • 2 st SD-kortplatser, en kompatibel med UHS-II, USB 3.0 (typ C) för datatransfer med hög kapacitet
  • 4K UHD, Cinema 4K (DCI standard), Full HD och HD videoinspelning med frame rates 24, 25, 30, 50, 60 bilder per sekund. Video bit rates 237 och 102 Mbps; Normal, Fine, Super-fine och All-intra
  • Detaljerad batteristatus med %-display
  • Snabbladdning av batteri, max 2 timmar
  • Kraftfull TruePic VIII bildprocessor och ny 20 megapixel Live MOS bildsensor med utökat dynamiskt omfång
  • Snabb elektronisk sökare (EVF) med mycket jämn och högupplöst bildåtergivning
  • Focus Bracketing låter dig skräddarsy skärpedjupet för perfekta makrobilder
  • Focus Stacking (fokusgaffling) med kompatibla M.ZUIKO objektiv
  • Live Composite / Live Bulb vid långa exponeringar med live view
  • Keystone Compensation ger möjlighet att kompensera perspektiv och räta upp störtande linjer med kompatibla objektiv
  • Professionell mjukvara Olympus Capture 1.2 för studioarbete

Rekommenderade tillbehör

• FL-900R High Capacity Flash – slitstarkt, lätt blixtsystem med LED-filmljus och 58 guidenummer för ultrasnabb sekvensbildtagning
  • HLD-9 Power Battery Holder – ergonomiskt batterigrepp med integrerad kontroll med piltangenter
  • CBG-12 Carrying Case – praktisk väska med plats för två OM-D E-M1 Mark II kameror och 300 mm M.ZUIKO DIGITAL ED teleobjektiv
  • STF-8 Macro Flash – makroblixt som är väderskyddad (stänk-, damm och frysskyddad*) och kompatibel med fokusgaffling (Focus Stacking) och fokusstapling (Focus Stacking)
  • RM-CB2 Release Cable – fjärrkontroll med kabel och 2.5-kontakt
  • PT-EP14 Underwater Case – undervattenshus för dykning ner till 60 meter och kompatibel med objektiv i Olympus Underwater Protector System

* Stänkskydad i enlighet med IEC standard 529 IPX8. Dammskyddad och frysskyddad i enlighet med Olympus interna teststandard ** I enlighet med Olympus interna teststandard

*** I kombination med nya M-ZUIKO DIGITAL ED 12-100mm 1:4.0 IS PRO

**** Elektronisk slutare

Varje ny kamera och objektiv från Olympus har en förlängd garanti i sex månader utöver lagstadgad garanti, vid registrering av produkt på MyOlympus.

Produktspecifikationer kan ändras utan vidare information. För aktuell och komplett specifikation se www.olympus.se

Charlotte Hellström CardelövOlympus Sverige AB Tfn: 08-735 34 08
E-post: charlotte.cardelov@olympus.se

Produktbilder finns att hämta på Olympus pressforum: http://www.olympus.se/corporate/presscentre.htm

Olympus är en av världens ledande företag inom optisk-digital precisionsteknologi och tillverkare av toppmodern medicinteknik, digitalkameror och utrustning för avancerad forskning. Prisbelönta produkter som spelar en viktig roll i att upptäcka, förebygga och behandla sjukdomar, men som också driver forskningen framåt och ger fler möjlighet att dokumentera livet med konstnärlig frihet. Olympus högteknologiska produkter bidrar till att öka livskvaliteten för allt fler.

I Sverige är Olympus ett av de ledande företagen inom digitala kameror, medicinteknik samt optisk-digital teknik för funktions- och kvalitetskontroll. Olympus Sverige AB omsätter cirka 400 miljoner kronor.

Mer information finns på www.olympus.se