Världens mest kompakta teleobjektiv som motsvarar 600 mm* och har inbyggd IS

Professionella fotografer som uppskattar möjligheterna, spontaniteten och rörligheten med en Micro Four Thirds kamera har nu ett komplett urval av pro-objektiv. I mars kommer M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm 1:4.0 IS PRO som motsvarar hela 600 mm* i fullformat. Objektivet är världens mest kompakta2 och har inbyggd bildstabilisering som i kombination med t ex OM-D E-M1 motsvarar hela 6 steg3.

Det nya pro-objektivet är unikt på marknaden och världsbäst i tre kategorier2. Förutom mest kompakt och bästa bildstabilisering har det även den kortaste närgränsen för telemakro – endast 1,4 m. Nya M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm 1:4.0 IS PRO är med andra ord optimerat för proffs och avancerade hobbyfotografer som vill ha maximal rörlighet och flexibilitet. Objektivet finns tillgängligt i mars 2016 i prisklassen 25 990 kronor – en bråkdel av vad ett pro-objektiv med motsvarande brännvidd kostar idag.

Superlätt betyder spontanitet
På en Olympus OM-D E-M1 eller E-M5 Mark II nyttjar du objektivets fulla potential och får blixtsnabb autofokus – mindre än 300 millisekunder. Objektivet är damm-, stänk- och frysskyddat, tillsammans med kamerornas tysta slutare och AF-motorer får du en perfekt kombination för naturbilder och utomhussporter.

Objektivet innebär att Olympus får en komplett pro-serie med brännvidder från 14 till 600 mm*. Objektiv med förstklassig optisk kvalitet, funktionalitet och precision – byggda för krävande uppdrag oavsett var du är i världen.

Nya teleobjektivet väger endast 1270 g, en fjärdedel av jämförbara SLR-objektiv med samma brännvidd och är betydligt kompaktare – bara 227 mm. När det handlar om användbarhet och bekvämlighet kan inga andra SLR konkurrera idag och har du någon gång stångats på en fullsatt buss eller ett flyg så vet du vad det betyder.

Stabilisering som säkrar bilden
Olympus som leder utvecklingen av inbyggd bildstabilisering i kompakta kamerasystem, tar nu steget även vad gäller stabilisering i objektivet. Med M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm 1:4.0 IS PRO synkas objektivets bildstabilisering med det 5-axliga systemet som finns i OM-D E-M1 och E-M5 Mark II. Resultatet motsvarar hela 6 steg och säkerställer en skakfri återgivning av motivet i sökaren, skarpa bilder och markant mindre skak vid filmning med handhållen kamera.

Smart funktionalitet
M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm 1:4.0 IS PRO är inte bara extremt lätt,kompakt och stabilt, utan även utrustat med flera användarvänliga funktioner som gör det extra flexibelt och lättanvänt. Fokuskoppling (Focus Clutch) ger dig möjlighet att direkt skifta mellan förinställda fokuspunkter och objektivets supersnabba autofokus.

Ovanpå objektivet finns tre omkopplare som du bekvämt använder med ett finger utan att titta. Till vänster har du en Fn-knapp som du skräddarsyr med en av 27 möjliga funktioner. I mitten har du av och på för objektivets inbyggda bildstabilisering och med högra knappen växlar du fokusområde.

Objektivets närgräns är också i en klass för sig – bara 1,4 meters avstånd mellan lins och motiv med 0,48x förstoring.

Byggkvalitet som ger dig ro
Teleobjektivet är byggt för att klara kraftiga regnskurar, fuktiga miljöer, stoft- och sandstormar – ja, det mesta som kan komma i vägen för fotografering i tuffa miljöer. När det handlar om vilda djur, sporter och flyktiga ögonblick inom konst och mode, är Olympus nya teleobjektiv i en klass för sig.

Alla objektiv och kameror från Olympus får nu en sex månaders förlängning av garantin4 kostnadsfritt vid registrering av produkten på MyOlympus.

KORT OM M.ZUIKO DIGITAL ED 300mm1 1:4.0 IS PRO:

>Bekvämt portabel professionell Micro Four Thirds supertele-objektiv världsbäst2 inom bl a områden som mest kompakt och lägsta vikt

>Marknadens effektivaste bildstabilisering somi kombination med Olympus 5-axliga IS motsvarar 6 steg2

>Världens kortaste närgräns för telemakro2: 1,4 m med max 0.48x zoom

>Exceptionell bildåtergivning

>Extremt snabb AF

>Idealisk för handhållna, skarpa närbilder

>Passar i kabinväskan på flyget så du slipper specialbagage

>Ungefär 1/4 vikt i jämförelse med andra objektiv för DSLR med samma brännvidd

>Smart en-finger-omkopplare för AF/förinställda fokuspunkter

>Bildstabilisering på/av-knapp för stativanvändning, Fn-knapp programmerbar för en av 27 möjliga funktioner

>Arca Swiss-kompatibel för snabb av- och påmontering på stativ (med adapter)

>Robust design: damm-, frys- och stänkskyddad

>Brännvidd: 600 mm (motsvarande 35 mm)

>Betraktningsvinkel: 4,1°

>Närgräns: 1,4 m

>Linskonfiguration: 17 element i 10 grupper

>Max förstoring: 0,48x

>Maximal bländare: 1:4.0
Minimal bländare: 1:22

>Diameter: 92,5 mm
Längd: 227 mm

>Filterdiameter: 77 mm

>Vikt utan stativadapter: 1270 g
Vikt med stativadapter: 1475 g

Tillbehör

• 1,4x telekonverter som är bara 15 mm och ger dig ännu längre brännvidd – 840 mm1.

• Fodral i snygg Duffel-design som skyddar ditt objektiv.

• Skyddsfilter med ZERO-antireflexbehandling. Olympus patentskyddade metod som minimerar reflexer, spökbilder (ghosting) och blänk.

Produktspecifikationer kan ändras utan vidare information. För aktuell och komplett specifikation se www.olympus.se*

*Motsvarande bildutsnitt som för 35 mm småbild.

2 December 2015 gällande kameror med utbytbar optik (systemkameror)
på marknaden.

3 Olympus interna tester december 2015 gällande kameror med utbytbar optik (systemkameror), inklusive SLR-kameror på marknaden.

4 Sex månaders förlängning av produktgarantin utöver normal garanti.

Charlotte Cardelöv
E-post: charlotte.cardelov@olympus.se

Produktbilder finns att hämta på Olympus pressforum: http://www.olympus.se/corporate/presscentre.htm