Framtidens teknikstjärnor!

Omegapoint bidrar till ökat teknikintresse bland unga

Omegapoint vill se fler stjärnor i IT-branschen och är sedan 2017 stolt sponsor av Hello World. Hello World tänder framtidens digitala stjärnor. På sommarläger och meetups lär sig barn och ungdomar om alltifrån grunderna i programmering till att skapa smycken med hjälp av datorer.

Hello World! är en ideell förening med en passion för digitalisering och en övertygelse om att det finns mängder av digitala stjärnor i Sverige som bara behöver en liten gnista för att tändas. Med stipendier, inkomstbaserade avgifter och andra satsningar vill de göra digitalt skapande tillgängligt för alla barn och ungdomar oavsett bakgrund.

-Det jobb Hello World gör idag, leder till att vi får större mångfald och bättre jämställdhet i IT-branschen imorgon. Det finns massor med forskning och erfarenhet som visar på att både mångfald och jämställdhet leder till framgång, säger Anna-Clara Söderbaum, vd på Omegapoint i Stockholm.

Hello World! Camp 2019 har just gått av stapeln och deltagarna har utforskat programmering i Scratch, lärt sig grunderna i webbdesign och webbutveckling med html och css, skapat musik digitalt och mycket mer. I år var ett rekordår, 1581 nya digitala stjärnor tändes.

-Omegapoint bidrar både finansiellt, som del i styrelsen, och med vår tekniska kompetens. Vi har bland annat utvecklat en mentorplattform där barn och ungdomar kan få hjälp med programmering online i realtid, berättar Anna-Clara.

Omegapoint vill vara med och skapa en digital värld där alla är inkluderade. Förutom engagemanget i Hello World! deltar Omegapoint på gymnasiemässan med målet att locka fler unga tjejer till IT-relaterade gymnasieutbildningar, sponsrar nätverket Datatjej och anordnar även en egen årlig Studentkonferens där majoriteten av deltagarna är kvinnor.

-Det kommer att ta tid att förändra balansen i vårt företag och i branschen, men vi antar utmaningen, avslutar Anna-Clara.