Hållbart och långsiktigt i VILLAGE vårkollektion för 2017

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2017 08:00 CET

Konsumtionshetsen drivs av produktnyheter och trender som ständigt förändras. För VILLAGE är ett av ledorden hållbar inredning. Produkter som ska hålla länge, oavsett trender. I vårkollektionen är därför befintliga produkter utvecklade med nya färger och material.

Hållbar inredning handlar om att skapa nya beteenden. Konsumenter måste prioritera kvalitet före kvantitet och företagen måste ha bra värderingar och leverera produkter som håller över tid.

– Omsorgen för vår miljö är stark hos VILLAGE. Våra produkter produceras i naturmaterial, aldrig långt hemifrån, och med fokus på klassiskt hantverk som ständigt känns modernt. Lokala producenter gynnar samhället och miljön på många sätt, säger John Mörlid, VD för moderbolaget ON Interiör.

Även i år är den prisbelönta designern Staffan Holm stommen i VILLAGE. Staffan Holm har vunnit flertalet priser för sin design, bland annat The Nordic Design Prize 2009 för bordet Newton och Bruno Mathssons Prize som går till Sveriges mest lovande unga designer.

– Jag tycker att inredning ofta är en spegel av oss själva och ska kunna vara mer beständig och mindre trendkänslig. VILLAGE ska vara en trygg glädjespridare som blandar det bästa från skandinavisk design med Japanskt och Shaker.Det ska kännas direkt att produkterna är gjorda med omsorg och att man vill ha och behålla dem länge, säger Staffan Holm.

I VILLAGE vårkollektion finns Sara stol och tillhörande Nina krok i färgerna svart, mörkgrön och Bordeaux. Båda är tillverkade i genuin Europeisk ask. Kalkstensfatet från Kinnekulle kommer även i en vacker mörkröd kulör. Tre nya posters återfinns också i vårkollektionen. Sedan tidigare finns ekologiska yllefiltar gjorda i naturfärgad svensk ull, skinnprodukter i svenskt vegetabiliskt garvat läder och en serie betongprodukter med läderdetaljer signerad formgivaren Anna Christians.
– Jag är verkligen förtjust i pallen och kroken. Om du frågar mig är det en framtida klassiker, säger Staffan Holm.

Kollektionen visas på Formex, Stockholmsmässan den 18-21 Januari 2017 Monter A13:20, Maison Objét Paris 20- 25 Januari, Maison Hall 2, COSY, E76-F75 och Spring Fair, Birmingham 5-9 February, Monter 7A10-B13.

VILLAGE vårkollektion 2017 kommer finnas hos utvalda återförsäljare i hela Europa från februari.

Vid frågor vänligen kontakta:

John Mörlid, VD On Interiör,
john.morlid@hagahem.com , +46 (0)708-46 03 99

Sara Wernerby, Marknadschef On Interiör
Sara.wernerby@oninterior.se, +46 (0)735-338159

Ida Nilsson, presskontakt
ida@gillakommunikation.com, +46 (0)709-134037

On interiör erbjuder kunden ett brett sortiment från varumärkesportfolion bestående av Byon, Victorian, Burn Cancer, Village och Vakinme. Med en stark gemensam grund för samtliga varumärken kan bolaget lova en trygghet och stabilitet gentemot kund i allt från kundstöd till leverans utan att släppa tråden av förnyelse i utryck och känsla.

Kommentarer (0)