Skandinaviskt, genuint och hållbart när VILLAGE presenterar sitt nya koncept

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2016 08:00 CET

Sann skönhet finns i de små och enkla sakerna. Nära naturen och förädlat till klassiskt hantverk. Den skandinaviska formtraditionen är bevarad och hållbarhet är i fokus. VILLAGE nya koncept värnar inte bara om vårt hem utan lika mycket om människan och vår miljö. Ett medvetet varumärke för en medveten konsument.

Allt startade för 20 år sen i en liten svensk by utanför Varberg. En inredningskedja med fokus på skandinavisk form. 2014 köptes man av On Interiör och för första gången presenteras nu VILLAGE nya koncept. En kollektion med fokus på detaljerna.
– VILLAGE var ett alldeles för fint varumärke för att inte tas om hand. När vi tog över ville vi förvalta arvet och sätta en modern prägel på konceptet. Något vi verkligen lyckats med när vi nu rullar ut en kollektion som vi är mycket stolta över, säger John Mörlid, VD på moderbolaget ON Interiör.

Varje produkt i VILLAGE nya linje är unik. Byggd av enbart naturliga råvaror sätter trädens virke, fårets ull och det vegetabiliskt garvade lädret en personlig karaktär till varje produkt. Hantverket är genuint, råvarorna ekologiska och formen skandinavisk. Kollektionen är framtagen med fokus på hållbarhet, både vad gäller produktion och design. Produkter med en självklar plats i hemmet under en lång tid. Färgskalan i årets kollektion bygger på svarta, gråa och neutrala toner.

– VILLAGE är ett medvetet varumärke där vi värnar om vår tids ideal, såsom hållbarhet - både vad gäller produkt och miljö. Produkterna håller hög standard vad gäller materialval, och är i den mån det är möjligt producerade i närområdet, säger Ulrika Elofsson som varit med och tagit fram kollektionen och drivit projektet.

Kollektionen innehåller bland annat en organisk kroppsvårdsserie tillverkad i Sverige, ekologiska yllefiltar gjorda i naturfärgad svensk ull, genuina träprodukter så som skärbrädor och hyllor tillverkade i Europeisk Ask, samt skinnprodukter i svenskt vegetabiliskt garvat läder, så som förkläde, grytlapp och sittdyna. I kollektionen ingår även en liten serie betongprodukter med läderdetaljer signerad formgivaren Anna Christians.

– Bland leverantörerna finns bland andra Tärnsjö Garveri som arbetar enbart med vegetabiliskt garvat läder från svenska djur och Ekelund Weavers som har en av världens mest miljöanpassade textila produktionsanläggningar, säger John Mörlid.

On Interiör är leverantör av stilfulla inredningsdetaljer, möbler och ljus under varumärkena Victorian, By On, Burn Cancer, Haga Hem och Village. Företaget grundades 1999 och omsätter ca 50 miljoner kronor. On Interiör har huvudkontor i Göteborg.

Kollektionen visas på Formex, Stockholmsmässan den 20-24 januari 2016 (Monter 13:20), Maison Objét Paris, Springfair Birmingham och Gave&Interiör, Oslo

VILLAGE kommer finnas hos utvalda återförsäljare i hela Europa.

Ett hus, flera varumärken och åtskilliga möjligheter. - On interiör erbjuder kunden ett brett sortiment från varumärkesportfolion bestående av Byon, Victorian, Burn Cancer, Village och Vakinme. Med en stark gemensam grund för samtliga varumärken kan bolaget lova en trygghet och stabilitet gentemot kund i allt från kundstöd till leverans utan att släppa tråden av förnyelse i utryck och känsla.

On Interiör AB grundades 1999 och är ett grossistbolag som representerar en mångfald av varumärken inom hem och inredningsbranschen. Bolaget verkar främst inom den skandinaviska marknaden men med en stor kapacitet att utöka inom flertalet marknader.

On interiörs filosofi bygger på en stark och långsiktig relation med våra återförsäljare, agenter och tillverkare. Detta kan endast uppnås genom en effektiv och professionell organisation och en mycket motiverad och kvalificerad säljpersonal. Hos On Interiör har våra återförsäljare och agenter möjlighet att arbeta med flertalet varumärken men med fördelen av endast en avsändare.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.