Elmätarmontör på uppdrag för att byta elmätare i ett hushåll.

E.ON tilldelar ONE Nordic ett av Sveriges största kontrakt inom nästa generations smarta mätare

E.ON Energidistribution har gett ONE Nordic uppdraget att installera över 650 000 nya smarta elmätare i deras kunders fastigheter och hushåll i Skåne, Halland, Jämtland, Medelpad och Ångermanland samt storstadsregionerna Stockholm, Örebro och Malmö. Ordervärdet för ONE Nordic uppgår till omkring 400 miljoner kronor. Med flertalet liknande uppdrag i ryggen stärker ONE Nordic därmed sin position ytterligare som en av de ledande aktörerna inom den mättekniska sektorn i Sverige och projekten kommer skapa nya arbeten för 100-tals elmätarmontörer inom en snar framtid.

Utrullningen startar under hösten 2020 och skall vara klart i mitten av 2024. I tillägg till utbytet av elmätare ingår även felavhjälpning på utbytta elmätare fram till och med årsskiftet 2024/2025, med möjlighet till förlängning ytterligare tre år.

− Vi är oerhört glada över att ha fått förtroendet av E.ON Energidistribution. Vi har arbetat tillsammans med E.ON Energidistribution i ett flertal lyckosamma projekt inom det mättekniska området genom åren och våra duktiga medarbetare får nu möjlighet att ytterligare vässa projektgenomförandet i ett av Sveriges största utrullningsprojekt av nästa generations smarta elmätare, säger Anders Malmberg, affärsområdeschef Mätteknik, ONE Nordic.

− För oss på E.ON är det viktigt att företagen som utför fältarbetet är pålitliga och har kundens bästa för ögonen, säger Robert Tretinjak, programchef för bytet av elmätarna hos E.ON. ONE Nordic är ett av de företag som nu blivit tilldelade uppdraget för mätarbytena och de vet vad som krävs för att projekt av denna omfattning ska rulla på, fortsätter han.

− Uppdraget för E.ON och våra andra nyligen vunna projekt inom det mättekniska området innebär att projekten kommer skapa nya arbeten för upp emot 250 elmätarmontörer inom en snar framtid. Vi ser projekten med att byta elmätare som en möjlighet att långsiktigt locka fler kollegor till energibranschen. Det kan vara montörer från andra branscher som vill göra ett karriärs- och branschbyte, unga med teknisk utbildning som söker ett första jobb och nyanlända med en elteknisk bakgrund som behöver en möjlighet att komma in på den svenska arbetsmarknaden via ett elmätarmontörsyrke. När projekten med elmätarbytena är avslutade hoppas vi ha väckt ett intresse för en fortsatt karriär inom energibranschen, säger Jonas Arvidsson, Vd på ONE Nordic.

Anders Malmberg, Affärsområdeschef Mätteknik, ONE Nordic AB
Email: Anders.Malmberg@one-nordic.se

Om E.ON Energidistribution
Mer information finns på www.eon.se