Hur når man en bra förhandlingslösning?

Jag själv har suttit i allt från arbetsrättsliga till humanitära förhandlingar. Min minst kända men - mest betydelsefulla - var när jag tjänstgjorde i Kosovo, dagen innan NATO startade flygbombningarna i Kosovo och Serbien.

Inom OnePartner Group har vi uteslutande med människor att göra. Det handlar om våra kollegor, konkurrenter, konsulter, anställda, uthyrda, förmedlade, rekryterade, intervjuade och kunder. Bakom varje möte med en människa finns en tanke och en vilja från de som möts om att uppnå ett mål.  I de bästa världar har de som möts samma mål och då behöver de bara enas om vägen dit. Men i många fall så finns det olika mål, och då krävs det en förhandling som ger parterna utrymme för att justera just sitt mål så det sammanfaller med motpartens. I en lyckad förhandling kan man acceptera att skruva om sitt mål och kanske se fördelar även med det nya korrigerade målet.

Tror på erfarenhet
Inom OnePartner Group tror vi på att erfarenhet ger denna förmåga och därför möter du hos oss alltid seniora personer med sin senioritet antingen genom kompetens, specialitet eller ålder. Vi tror på att vi alltid kan få mervärde i de möten vi skapar eller deltar i. Vi tror på att det alltid går att hitta en lösning på de mest skilda målsättningarna. Vi tror på oss själva och vår förmåga att skapa goda förutsättningar för att hitta en lösning.

Inget utrymme för att misslyckas
Jag själv har suttit i diverse förhandlingar, alltifrån arbetsrättsliga till humanitära. Min minst kända men mest betydelsefulla var när jag tjänstgjorde i Kosovo, dagen innan NATO startade flygbombningarna i Kosovo och Serbien. Då förhandlade jag om fri lejd ut ur Kosovo åt alla våra verifikatörer så de inte skulle vara kvar i landet när bombningarna inleddes. Den förhandlingen tog hela natten och berörde stora delar av de 3000 människor från 40 nationer som tjänstgjorde i Kosovo. Vi lyckades lämna Kosovo och tog oss sedan till Makedonien för att senare, inom en vecka, avbryta uppdraget och resa hem med flyg från Grekland. Här fanns inte mycket utrymme för att misslyckas då det kunde få oanade konsekvenser.

Förståelse - en nyckel
Nyckeln till den lyckade förhandlingen var förmågan att förstå och tolka motpartens mål och sätta dessa i relation till våra egna mål, även om det fanns skillnader så kunde vi genom korrigeringar hitta en gemensam väg. En annan nyckel var att vi sedan tidigare hade en god relation och förtroende hos motparten, detta skapat i tidigare möten.

Behöver du ett bollplank?
Vill ni ha hjälp med förhandlingar eller att vi bara är ett bollplank, tveka inte att kontakta oss. Inom OnePartner Group har vi kompetens inom arbetsrätt och alla förekommande HR processer - och naturligtvis en enorm förhandlingsvana.

Mats Hansson, koncern-vd

• förhandling