Nyhet -

Thelin varvar OnePartnerGroup med elitfotboll: "Jag gillar att ha mycket att göra"

Inte alla företag har en egen fotbollsstjärna, och kanske inte heller någon som är så i ropet som vår kollega i Jönköping – Tommy Thelin. Vi passade på att ställa några frågor till vår kollega tillika lagkapten för Jönköpings Södra.

Kontoret på förmiddagen och Stadsparksvallen på eftermiddagen. Hur kombinerar du elitfotboll och ditt arbete hos oss på OnePartnerGroup?

- För det första har jag ett företag i ryggen som har en förståelse för att jag spelar fotboll. Men det gäller också att jag levererar när jag är här, annars blir det ju ingen win-win för båda parter. Sen måste man själv ha ett eget driv och visa att man vill det här, menar Thelin.

Det verkar ju krävas en hel del planering för att få ihop vardagen, vad är det som driver dig?

- Jag gillar att ha mycket att göra och jag vill någonstans. Jag gillar att tävla och det är något som jag har med mig från fotbollen. Samtidigt som jag tycker att det är kul att träffa nya människor. Jag träffar dessutom personer som är väldigt intressanta och som jag lär mig mycket av, vilket blir som en utbildning för mig. Man suger åt sig så mycket som möjligt och försöker sen skapa sig en egen linje om hur man själv skulle vilja vara som ledare, säger Thelin.

Det är ju inte bara OnePartnerGroup som rör sig framåt. Ditt lag J-Södra är ju ett hett ämne nu. Varför har ni blivit så framgångsrika?

- Det beror nog på flera olika anledningar. Dels att vi har kontinuitet och ett ledarskap som tillsammans med spelartruppen har skapat en kultur. Vi har tagit bort allt vad gäller böter; vi har i stället en regel och det är att komma i tid. Det andra är att vi hjälps åt att fostra varandra och vi har skapat en grupp där vi ger varandra förtroende. Det tar ett tag innan man får en grupp att hålla samman och dra åt samma håll. Det handlar om kommunikation, att vi vågar säga till och hur man sen säger till varandra. Ledarskapet innebär ju också att man ska hitta roller till alla. Alla har vi ett behov av att bli sedda och känna oss behövda, det är en av Jimmys stora styrkor säger Thelin.

Du är ju lagkapten för ditt J-Södra. Går det att applicera ditt ledarskap inom fotbollen på din civila karriär hos oss på OnePartnerGroup?

-Jag är en person som inte nöjer mig med saker utan jag vill hela tiden vill utvecklas, det är något jag hoppas att jag kan sprida till mina kollegor. Mina styrkor är service och återkoppling. Jag vill att mina kunder ska ha det bästa och jag tror och hoppas att alla mina kunder har den känslan, säger Thelin.

Vi tvivlar inte på att en och annan har dig som förebild, men har du själv några förebilder?

- Jag har många förebilder, men om vi tittar på dem som är närmst så är det min storebror Jimmy (tillika tränare i just J-Södra). Han utstrålar ett grymt ledarskap som jag ser upp till, säger Thelin och fortsätter:

- Sen finns det en hel del kunder som jag ser upp till och det kan vara av olika anledningar. Dels att de kan ha presterat något eller har en vettig personalsyn som jag vill ta med mig. Men även vår ägare, Stefan Alvarsson, på OnePartnerGroup är duktig. Han har gått från noll till mycket och han har ett stort mod, säger Thelin.

Har du något speciellt fotbollsminne?

-När vi vann distriktsmästerskapet för p17, det är ett minne jag kommer ha med mig länge för att man växte upp med de här grabbarna och vi fick vinna något tillsammans. Det är lite det läget vi är i med Södra. Vi är många som har spelat fotboll rätt länge ihop och det blir en helt annan gemenskap än när det kommer och går spelare. Det är något extra speciellt att göra resan med några som man tycker väldigt, väldigt mycket om, säger Thelin.

Så, avslutningsvis innan vi jobbar vidare. Vad vet vi inte om Tommy Thelin?

- Att jag har tummen mitt i handen, men är en jäkel på att krydda mat, säger Thelin.

Han må ha tummen mitt i handen, men lyckligtvis har Tommy båda fötterna på jorden så vi hoppas och väntar med spänning på att han får krydda matchen med ett segermål på lördag.

Vi kollegor på OnePartnerGroup önskar Tommy och hans J-Södra stort lycka till!

• Fritid

• ebs