Ett bra alternativ för miljön: Nya Opel Astra CNG

Den senaste versionen av ”Årets Bil 2016” – nya Opel Astra CNG – kan nu beställas i Sverige. CNG-versionen av storsäljaren har premiär på årets bilsalong i Frankfurt (14 till 24 september). Opel Astra Enjoy kombikupé 1,4 ECOTEC CNG kostar i Sverige från 211 900:- och kombiversionen SportsTourer från 219 900:-.

Den turboladdade motorn i Astra CNG på 1,4 liter och 81 kW/110 hk är tillverkad helt i aluminium och bygger på bensinmotorn som används i Astra och Mokka X. Den fyrcylindriga enheten är optimerad för användning med naturgas, biogas eller en blandning av båda (Bränsleförbrukning enl. NECD: stadskörning 5,7-5,6 kg/100 km, landsvägskörning 3,4-3,3 kg/100 km, blandad körning 4,3-4,1 kg/100 km; 116-113 g/km CO2). Gasen återfinns i två ”typ 4”-tankar tillverkade av kolfiberkomposit och rymmer 19 kg (117,5 liter) gas. Om gasen skulle ta slut finns en reservtank på 13,7 liter för bensin som håller bilen i gång tills gas kan fyllas på. Motorn producerar ett maximalt vridmoment på 200 Nm från 2 000 till 3 600 rpm och den kombineras med en sex-växlad manuell växellåda.

Fördelarna med CNG är uppenbara. CNG-fordon har lägre koldioxidutsläpp än jämförbara bensinmotorer och de har dessutom väldigt låga halter av hälsopåverkande utsläpp. Dessutom har bränslet historiskt sett varit betydligt billigare än bensin och bilar som drivs av CNG är skattebefriade i fem år från första registreringsdag om de är miljöbilsklassade, vilket Astra CNG är. Tjänstebilsförare får också 40 procent lägre förmånsvärde än motsvarande bensinbil och i en del kommuner är det gratis att parkera för gasbilar.

Opel har som motto att göra innovativ teknik, som ofta bara återfinns i större klasser, tillgänglig för en bred kundgrupp och Astra CNG är ytterligare ett bevis på detta. Standardutrustning som ingår är bland annat Opel Eye, automatisk nödbroms, vingelvarnare, IntelliLink med Apple Car Play och Android Auto kompabilitet samt OnStar. Som tillval finns t.ex. finesser som backkamera och parkeringssensorer fram och bak samt navigation.

De personliga uppkopplings- och serviceassistenten Opel OnStar och infotainment-systemet som är kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto erbjuder inte bara toppmodern anslutning; När det gäller tankning, ger OnStar-appen myOpel och Navi 900 IntelliLink med integrerad navigering också Astra CNG-föraren ytterligare bekvämlighet och trygghet genom att inkludera tankstationer för CNG bland intressepunkterna.

• Miljö, energi

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2,0 % i Sverige.