Euro NCAP ger fem stjärnor till nya Opel Grandland X

• Säkerhetskonceptet i Grandland X bekräftat i Euro NCAP:s krocktest
  • Opels ”Guardian angel” OnStar ger extra trygghet

I sin senaste säkerhetsklassificering som publicerats idag tilldelade Euro NCAP maximala fem stjärnor till Opel nya SUV - Grandland X. Betyget baseras på bra bedömningar inom de fyra säkerhetskategorierna vuxen passagerare, barnpassagerare, fotgängarskydd och förarstödssystem.

Euro NCAP testade också det automatiska nödbromssystemet som presterade väl i testerna.

Förutom automatisk nödbroms erbjuder Opel Grandland X även andra förstklassiga stöd- och säkerhetssystem som t.ex. dåsighetsvarnaren som upptäcker typiska tecken på trötthet och påminner föraren om att ta regelbundna pauser under långa resor. Opels nya utmanare på den heta SUV-marknaden levererar också optimal sikt på natten utan att blända andra. De valfria AFL LED-strålkastarna ger ett starkt vitt ljus som effektivt förvandlar natt till dag och automatiskt anpassar sig till rådande körsituation.

Opels personliga assistent OnStar ger också extra trygghet i bilen. Förutom att erbjuda tjänster såsom assistans vid stulet fordon och fordonsdiagnostik kan rådgivaren hjälpa föraren att hitta parkeringsplats eller boka hotellrum. Om en nödsituation skulle uppstå kontaktas den personlige rådgivaren automatiskt och han/hon skickar då utryckningsfordon till platsen, och stannar samtidigt kvar i luren för att lugna passagerarna i bilen tills hjälpen har nått fram.

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2,0 % i Sverige.