I startgroparna: Helt nya Opel Insignia

• I dag: Kraftfull siluett skymtar under kamouflage
  • I morgon: Opels nya flaggskepp – större, lättare, rymligare
  • I mars: Världspremiär på bilsalongen i Genève 2017

Rüsselsheim. Nya Opel Insignia Grand Sport är nu i princip redo att möta press och publik. Endast viss finputsning återstår, men trots att Opels kommande flaggskepp fortfarande döljs under kamouflage skymtar konturerna av en stor och kraftfull femdörrars kombikupé.

Opel Insignia Grand Sport bygger på en helt ny chassistruktur. Den har drygt nio centimeter längre hjulbas än nuvarande modell, men eftersom både främre och bakre överhäng är betydligt kortare är den bara 5,5 cm längre. Den har dessutom en centimeter bredare spårvidd och är tre centimeter lägre. Dessa förändrade proportioner ger nästa generation av Opels flaggskepp ett ”dyrare” och mer atletiskt utseende än tidigare. Och det är inte ett utseende som bedrar; Insignia Grand Sport är mer kraftfull och påtagligt spänstigare, främst tack vare att den är avsevärt lättare än föregångaren. Trots att den nya modellen är lite större än tidigare är den hela 175 kilo lättare! Kluriga konstruktionslösningar och lätta men starka material har resulterat i en imponerande viktminskning, samtidigt som bilen erbjuder en mycket rymligare interiör och självklart ett omfattande utbud av uppkopplingsmöjligheter och modern teknologi.

– Namnet Opel Insignia Grand Sport säger allt. Det återspeglar den effektiva dynamiken i Monza Concept och minner om våra forna klassiker Kapitän, Admiral och Diplomat. Vårt framtida flaggskepp representerar en ny dimension – en attraktiv kombination av elegans, styrka och sportighet, konstaterar Opels koncernchef Dr. Karl-Thomas Neumann.

Med nya Insignia Grand Sport påbörjar Opel nästa kapitel i historien om företagets top-of-the-line-modeller. År 2008 inledde föregångaren en ny Opel-era när det gäller avancerad utveckling och design. Modellen blev en succé, hittills har över 900 000 Insignia sålts, och 2009 utsågs den till ”Årets Bil i Europa". På bilsalongen i Frankfurt 2013 bjöd Opel på en inblick i bilens framtid med den visionära studien Monza Concept. Ljus, atletisk, effektiv och maximalt uppkopplad definierade den framtida Opel-bilar. Nya Astra, som omgående utsågs till ”Årets Bil i Europa 2016", följer upp denna filosofi, och med Insignia Grand Sport lanseras nu ännu en potentiellt framgångsrik modell som konsekvent realiserar dessa normer.

Insignia Grand Sport fortsätter den strategi som Opel påbörjade i kompaktklassen med den yngsta generationen Astra och som nu tar modellen till nästa nivå. Nykomlingen är något större än nuvarande Insignia på utsidan men detta leder till en märkbar ökning i rymlighet på insidan vilket placerar den i den större ligan avseende storlek, rymlighet och komfort.

Även om den innovativa teknologin understryker den nya Opel-modellens ambitiösa standarder, är företaget fortfarande trogen sin filosofi: säker mobilitet kombinerad med trendsättande utveckling måste vara överkomlig och tillgänglig för en bred publik. Insignia Grand Sport är helt enkelt ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till betydligt dyrare bilar.

Den officiella världspremiären av Opel Insignia Grand Sport sker i mars 2017 på bilsalongen i Genève.