Märkets nya ansikte: En första glimt av Opel GT X Experimental

• Tydligt språk: Koncept förstärker Opels ledord tysk, tillgänglig och spännande
  • Tydlig inriktning: Framtidens Opelmodeller med typisk ”Vizor”-front
  • Tydlig strategi: Opel GT X Experimental presenteras senare i år
  • Tydligt uttalande: Opels CEO Michael Lohscheller ser varumärkesidentitet som viktig del i PACE!-planen

Opel har idag varit en del av Groupe PSA i exakt ett år. Nu ger den nya konceptbilen, Opel GT X Experimental, en förhandsvisning av varumärkets framtid och hur kommande modeller kommer att se ut. I det här sammanhanget är termer såsom tysk, lättillgänglig och spännande mer avgörande än någonsin tidigare. Dessa tre kärnvärden kännetecknar alla modeller och definierar all verksamhet på Opel – idag och i framtiden.

”Vi måste följa märkets grundläggande värden i allt vi gör. Det gäller allt från idéer till utveckling och tillverkning av nya bilar och det är en viktig del i vår PACE!-plan. Vårt märkes identitet är vår framtid”, säger Opels CEO Michael Loscheller. ”Det är anledningen till att jag gav vårt design- och ingenjörsteam i uppdrag att visualisera dessa värden med hjälp av en konceptbil.

Opel GT X Experimental ger ett första intryck av vad framtiden har att erbjuda och hur bilarna kommer att se ut från mitten av 2020-talet. Konceptet är den första bilen som bär Opels nya ”ansikte” och som följer den nya Opelkompassen som på ett tydligt sätt strukturerar framtida modellers frontdesign som är omisskännlig. Den viktigaste delen av kompassen är två framträdande axlar som har sin skärningspunkt i emblemet. Å ena sidan har man det karaktäristiska mittvecket på motorhuven, å andra sidan de vingformade strålkastarna. Den legendariska blitzen utgör fokuspunkten i designen.

Strålkastarna, kamerorna och sensorerna till assistanssystemen tillsammans med blitzen är inramade av ett unikt designelement. Detta element liknar ett visir på en motorcykelhjälm och kallas därför ”Vizor”. Opels ”Vizor” debuterar på GT X Experimental och kommer att ge alla Opelmodeller ett nytt, distinkt, djärvt men rent ansikte..

“Det blir allt tydligare att Opel frigör ny potential. Efter att ha varit en del av Groupe PSA i bara ett år och endast nio månader efter presentationen av vår strategiska plan PACE!, har vi blivit mycket mer effektiva och kan se framåt med stort självförtroende. Vi kunde nyligen presentera en vinst på 502 miljoner euro, en marginal på 5 procent och ett fritt kassaflöde på ca 1,2 miljarder euro första halvåret i år. Nu är jag mycket stolt över att kunna visa en första glimt av GT X Experimental. Vårt varumärkeskoncept illustrerar våra värden på ett självsäkert sätt. Traditionella egenskaper såsom tysk ingenjörskonst, precision och kvalitet kommer att få sällskap av spännande och innovativa idéer. GT X Experimental är ett uttryck för allt detta”, förklarar Opels CEO Michael Lohscheller.

Nya Opel GT X Experimental kommer att presenteras senare i år och dess namn plockar upp en lång tradition av trendsättande konceptbilar från Opel. Den Rüsselsheim-baserade biltillverkaren var den första europeiska tillverkaren att visa en designstudie med sportiga Experimental GT 1965. Konceptbilen Monza (2013) och Konceptbilen GT (2016) var redan milstolpar i riktning mot GT X Experimental: Modellerna både förfinade Opels värden och belyste ämnen såsom effektivitet och ren, estetisk design utan att porträttera en ouppnåelig bild.

Opels designteam utgick från märkets stora arv och många milstolpar för att hitta den nya framtida designen. ”Vi är ett varumärke som är stolt över vårt tyska arv men vi vill samtidigt fånga den djärva nya andan i dagens Tyskland. Detta ledde oss till att upprätta en mer grundläggande designfilosofi för Opel, som är både djärv och ren. Vi vill skapa spännande design som sticker ut men som också har en renhet i sitt utförande. Det här varumärkeskonceptet fångar dessa värden perfekt och sätter ramen för våra framtida fordon ”, förklarar Mark Adams, Vice President Design.