Nya OPC – rekordstark Opel Astra

• 206 kW/280 hk, 400 Nm, toppfart 250 km/h
  • Exklusivt högprestanda-chassi med differentialbroms och Brembo-bromsar
  • Kraftfull OPC-design med betoning på passion och sport

Rüsselsheim.  Nya Opel Astra GTC blir ännu vassare: toppversionen av den nya sportkupén kommer sommaren 2012 i form av en högpresterande OPC-version (Opel Performance Center). Astra OPC drivs av en direktinsprutad 2-liters turbomotor som levererar en maxeffekt på hela 206 kW/280 hk och ett maximalt vridmoment på mäktiga 400 Nm. Det här kraftpaketet ger Astra OPC en toppfart på 250 km/h. Aldrig tidigare har en Astra varit så snabb.

Den här sportbilens chassi är kompromisslöst; det ska ge bästa möjliga köregenskaper. I linje med den fina OPC-traditionen har bilen hårdtestats på den legendariska tyska racerbanan Nürburgrings Nordslinga under uppsikt av Opels märkesambassadör, tyska racerföraren Joachim Winkelhock. Chassit är speciellt utvecklad för att ge lateral dynamisk kraft och superba köregenskaper. Den högteknologiska framhjulsupphängningen HiPerStrut (High Performance Strut) på Astra GTC har lagt grunden till de utsökta köregenskaperna. Utöver HiPerStrut har OPC dessutom alla fördelar som det adaptiva FlexRide-chassit erbjuder. FlexRide ger föraren möjlighet att vässa karaktären på stötdämparna, styrningen och gaspedalens gensvar med hjälp av en knapptryckning på “Sport” eller “OPC”. Dessutom har OPC-modellen försetts med en differentialbroms i framaxeln. Detta ger OPC ännu bättre stabilitet och köregenskaper, till exempel ut ur en kurva i hög hastighet i vått väglag.

– Vi har tagit fram ett mäktigt paket som kommer att övertyga även den mest erfarne föraren – inte bara på Nürburgring, säger Winkelhock.

Det högpresterande bromssystemet från Brembo garanterar maximal fartminskning och stabilitet även när det får jobba i racingtempo, som på ”Ringen”.

Det exklusiva karossarbetet på Astra OPC är ett uttryck för passion för fart och kraft. Astra GTC har med sin sportiga design fått det hittills mest känslomässiga uttrycket för Opels designspråk, men OPC-versionen spänner musklerna ytterligare. OPC-versionen har fått mer sportighet med en speciellt designade stötfångar fram och bak, sidokjolar, en aerodynamisk takspoiler samt två trapetsoidformade avgasrör. Interiört har Astra OPC speciella sportstolar, sportratt i läder och unika instrument.

OPC: Prestanda och passion

Opel Performance Center (OPC), som sedan 1999 är ansvarigt för den sportiga betoningen i Opels modellprogram, är en viktig del i varumärkets profil. Det innefattar en hög nivå av känslighet och passion för design, avancerad teknologi och utmärkta köregenskaper. Bilarna med OPC i namnet är positionerade som känslomässiga spjutspetsar i respektive modellprogram. Nuvarande OPC-modeller inkluderar Corsa, 141 kW/192 hk (154 kW/210 hk som Nürburgring-Edition) och Insignia OPC, som finns med 4 eller 5 dörrar och som Sedan och Sports Tourer. V6-motorn på 2,8 liter (239 kW/325 hk) är den starkaste motorn som Opel någonsin tillverkat. “Unlimited”-versionen av Insignia OPC toppar upp till 270 km/h (beroende på utrustning).

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,8 % i Sverige.

Kommentarer (0)