Opel ökade 39 procent i september

• Opel i Sverige ökade hela 39 procent i september
  • Total uppgång för Opel på 21 procent hittills i år
  • Opel i Europa har ökat 5 procent januari t.o.m. september

September blev en fantastisk månad för Opel i Sverige då den totala försäljningen ökade med hela 39 procent jämfört med samma period i fjol. Det var den bästa septembermånaden för märket sedan 2010 och en ökning betydligt större än totalmarknadens som landade på 10 procent. Marknadsandelen för Opel uppgick till 2,45 procent den här månaden. Personbilsförsäljningen ökade med drygt 40 procent i september medan de lätta transportbilarna fick se en uppgång på nästan 32 procent.

Hittills i år har den totala Opelförsäljningen ökat med 21 procent jämfört med samma period förra året vilket är mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden som har ökat 10 procent.

Nya Opel Astra, Årets Bil 2016, är den modell som fortfarande säljer bäst med en ökning hittills i år på drygt 58 procent, men också Corsa-modellen är efterfrågad och har ökat med nästan 12 procent januari till och med september.

”Den positiva trenden håller i sig och det känns naturligtvis mycket bra. Vi vet att vi har rätt produkter och efter att ha gjort förstärkningar på bland annat säljavdelningen ser vi nu resultat”, säger Opel Sveriges vd Lasse Grundström.

”Vi räknar med att säljkurvan fortsätter uppåt de sista månaderna på året. I slutet av oktober lanserar vi Nya Mokka X och nya Zafira. Två modeller som kommer att hjälpa till att öka vår försäljning ännu mer”, avslutar Lasse Grundström.

Opels försäljning i Europa upp 5 procent januari till september

I Europa har Opel sålt ca 895 000 fordon årets första nio månader, vilket är det bästa resultatet sedan 2011 och detta trots att märket har dragit sig ur den ryska marknaden. Detta motsvarar en volymökning på mer än 44 000 enheter till och med september eller nästan 5,2 procent jämfört med samma period 2015. Försäljningen från januari till september ökade på 18 marknaden inklusive Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien och Sverige. Marknadsandelen har gått upp på 12 marknader. Den totala marknadsandelen i Europa för Opel och systermärket Vauxhall landade på 5,87 procent.

Det är Opel Astra som ligger bakom framgångarna även i resten av Europa. Hittills i år har 212 000 order av modellen kommit in, en ökning med 22 procent jämfört med samma period 2015. Totalt, sedan lansering förra hösten, har 275 000 Astra beställts. Nya MOKKA X fortsätter också föregångarens succé. Redan nu har det beställts 60 000 bilar trots att modellen precis är på väg ut på de europeiska marknaderna.

Opel grundades 1862 av Adam Opel i Tyskland och är en av Europas största biltillverkare. 2015 sålde Opel och systermärket Vauxhall drygt 1.1 miljoner fordon. Opel är en del av General Motors och huvudkontoret ligger i Rüsselsheim. Bolaget har tio fabriker och fyra utvecklings- och testcenter i sex europeiska länder. Opel/Vauxhall sysselsätter omkring 35 000 personer i Europa varav ca 16 500 i Tyskland. Opel och Vauxhall finns representerade i över 50 länder.

Opel Sverige marknadsför både Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel drygt 70 försäljningsställen och fler än 100 verkstäder som är spridda över landet. Opel har en marknadsandel på drygt 2 % i Sverige.