Opels fabriksförare Bergkvist behåller ledningen i JERC

• Opels fabriksförare Emil Bergkvist behåller ledningen i FIA ERC Junior i Azorerna
  • ADAC Opel Rally Junior Team känner sig redo inför nästa FIA ERC Junior tävling
  • Ponta Delgada. Motorsport kan vara hänsynslöst. Detta visade sig vara alltför sant för ADAC Opel Rally Junior Team föraren den sista dagen av SATA Rallye Acores. För det första stötte Emil Bergkvist (20, från Torsåker) och kartläsaren Joakim Sjöberg (29, från Ösmo) på problem. I den tredje till sista delen av den tredje omgången av FIA JERC, låg svenskarna på andra plats när plötsligt endast ettan och tvåans växel i deras ADAM R2 fungerade. Där tog drömmen om en podieplats för JERC ledarna slut, och deras nya mål var nu att begränsa omfattningen av skadorna.

Bergkvist/Sjöberg uppnådde målet och tog sin ADAM R2 genom de två sista etapperna och över mållinjen i Ponta Delgada trots en punktering under de sista kilometrarna. Bergkvist och Sjöberg kom på fjärde plats och behåller därmed sitt övergripande grepp i totalställningen halvvägs in i säsongen av FIA JERC 2015. På väg till nästa tävling om tre veckor i Ypern, Belgien, ligger de nu 24 poäng före vinnaren i Azorerna, Chris Ingram.

"Jag har blandade känslor om Rallyt", säger Bergkvist. "Även under dessa svåra förhållanden, var vi återigen mycket snabba med vår ADAM R2. Naturligtvis hade vi velat ta en andra plats, men det var inte meningen den här gången. Så är det inom motorsport. Men vi tog oss över mållinjen och fick med en oss fjärde plats med värdefulla poäng till totalen. Vi leder fortfarande FIA JERC stort gentemot vår närmaste konkurrent. Nu fokuserar vi på det som ligger framför oss och kommer återigen att gå in i kommande FIA JERC tävlingar med full attack. "

ADAC Opel Rally Junior Team föraren har inte mycket tid att koppla av. På lördag den 13 juni tävlar Bergkvist/ Sjöberg i Rally Wervik i Belgien med deras ADAM R2. De använder denna provkörning för att förbereda sig inför fjärde omgången av FIA JERC, i Kenotek Ypres Rally den 25-27 juni, en tävling som går runt Ypern i Västflandern på asfalt.

• opel

Opel är en av Europas största biltillverkare och grundades 1862. Företaget säljer mer än en miljon fordon per år, vilket gör det till GM:s näst största personbilsmärke och det tredje största i Europa. Opel i Sverige marknadsför Opels person- och lätta transportbilar. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik i Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.