Premiär i Genève: Opel Astra 1,6 CDTI drar bara 3,7 l/100 km

Rüsselsheim.  Efter debuten i Zafira Tourer når Opels helt nya, nästan viskande diesel också till hjärtat av modellprogrammet. Den kraftfulla 1,6 CDTI-motorn med 136 hk/100 kW och 320 Nm maximalt vridmoment erbjuds nu i storsäljarna Astra kombikupé, Astra sedan och Astra Sports Tourer. Motorn ger suveräna prestanda och minimal ljudnivå och förbrukar inte mer än 3,9 l/100 km. Versionen med 110 hk/81 kW debuterar vid Genèvesalongen (6-16 mars) och är ännu renare och mer ekonomisk. Förbrukningen är bara 3,7 l/100 km och CO2-utsläppet 97 g/km.

– Vår storsäljare Astra och den nya, viskande dieseln 1,6 CDTI matchar varandra perfekt. De utgör en idealisk kombination för alla som vill ha rejäla prestanda, högsta förfining och lägsta förbrukning. Våra nya motorer, den direktinsprutade bensinturbon 1,6 ECOTEC och turbodieseln 1,6 CDTI, utgör kärnan i vår motoroffensiv. De bevisar att Opels bilar inte bara imponerar med sin design utan också erbjuder toppkvalitet med modernast tänkbara teknologi som ger en förstklassig körupplevelse, säger Michael Ableson, Vice President GME Engineering.

Mjuk, viskande diesel: Helt nya 1,6 CDTI ger 3,9 l/100 km och 320 Nm

Opel Astra utsågs nyligen till Tysklands mest tillförlitliga bil i kompaktklassen (auto motor und sport 11/2013) och erbjuds nu med IntelliLink-systemet, en spjutspetsteknik för infotainment i bilen. Den ultramoderna motorteknologin är lika avancerad i den helt nya 1,6 CDTI på 136 hk/100 kW som nu lanseras i Astra kombikupé, sedan och Sports Tourer. I sina olika effektutföranden kommer denna den senaste generationens turbodiesel av aluminium att successivt ersätta motorerna med 1,7 liters cylindervolym och inleda en ny era i Opels dieselprogram.

Opels extremt effektiva och tysta diesel är den första i Astra-programmet som redan uppfyller avgaskraven för de kommande Euro 6-normerna och är därmed den renaste dieseln Opel byggt. Klassens bästa ljud- och vibrationsdämpning har erhållits tack vare optimerad komponentkonstruktion, högeffektiv förbränning med multipelinsprutning och extra ljuddämpande åtgärder. Resultatet är övertygande – den nya 1,6 CDTI-motorn är klassens tystaste. Ett turboaggregat med variabel turbingeometri kompletterar listan över motorns viktigaste tekniska detaljer.

Motorn presterar maximalt 320 Nm vridmoment – sju procent mer än föregångaren på 1,7 liter och 130 hk. Samtidigt har bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen minskats till exemplariska 3,9 l/100 km vid blandad körning, motsvarande bara 104 g/km CO2 – vilket är upp till åtta procent mindre än för 1,7-litersmotorn. Det är alltså ingen överraskning att Astra 1,6 CDTI har fått bästa möjliga betyg A+ i sin tyska energideklaration. Samtidigt erbjuds topprestanda och suverän kraft redan på lågvarv: accelerationen 0–100 km/h tar 10,3 sekunder (sedanversionen 10,1). Intervallet från 80 till 120 km/h på femman tar bara 9,2 sekunder (sedanversionen 9,1 sekunder, Sports Tourer 9,9). Toppfarten är 200 km/h, sedanversionen klarar till och med 205 km/h.

Bara 97 g/km CO2: Premiär i Genève för Astra 1,6 CDTI med 110 hk/81 kW

Den nya 1,6 CDTI kan faktiskt vara ännu renare: i Genève debuterar versionen med 110 hk/81 kW och drar åt det bränslesparande bältet ytterligare i Astra kombikupé, sedan och Sports Tourer. Motorn presterar 300 Nm vridmoment (sju procent mer än den gamla 1,7-motorn) med samma maxeffekt och minskar förbrukningen vid blandad körning till bara 3,7 l/100 km – samtidigt som CO2-utsläppen hamnar under 100-gramgränsen: bara 97 g/km.

Nya snåla Opel Astra väntas till Sverige under sommaren, och några svenska priser är ännu inte fastställda.

Även versionen med 110 hk kombinerar miljövänlighet, förfinad gång, låg ljudnivå och ordentlig kraft: accelerationen 0–100 km/h tar 12,0 sekunder för de tre olika karossversionerna och toppfarten är 186 km/h.

Perfekt kombination: Förbättrad sexväxlad manuell låda för ökad komfort och effektivitet

Den nya 1,6 CDTI-motorn i Astra erbjuds i kombination med en ytterligare förbättrad sexväxlad manuell låda för bästa växlingskomfort. Opel har investerat över 50 miljoner euro för att optimera sin fem- och sexväxlad lådor. En rad förbättringar i transmissionskomponenterna, växlingsmekanismerna och i lådans inbyggnad i bilen har lett till märkbara förbättringar i komfort. Växlingarna kräver minimal kraft och är snabbare, mer precisa och – framför allt – silkesmjuka.

• Vetenskap, teknik

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 90 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,0 % i Sverige.