Världspremiär för fyra Opelmodeller på bilsalongen i Genève 2013

• Crossover-konceptet ADAM ROCKS – frihet i sin mest individuella form
• ADAM R2 Concept klar för rally i år
• Ny, supereffektiv 1,6-liters turbodiesel lanseras i Zafira Tourer
• ADAM mest uppkopplade småbilen, med IntelliLink och Siri Eyes Free röstigenkänning

Opel presenterar fyra världspremiärer vid årets bilsalong i Genève (7-17 mars). Nya cabrioleten i mellanklassen - Cascada, crossover-konceptet ADAM ROCKS, rallykonceptet ADAM R2 och Zafira Tourer 1,6 CDTI avtäcks vid Opels presskonferens den 5 mars klockan 09.00 i Genève Palexpo, hall 2, monter 2231.

Med eleganta, fyrsitsiga cabrioletmodellen Cascada erbjuder Opel ett attraktivt och överkomligt alternativ i ett segment som domineras av dyrare modeller. Med muskulösa proportioner och en känsla av fri himmel visar ADAM ROCKS en möjlig design för en unik och ännu mer personlig bil, medan ADAM R2, klar för internationella rallytävlingar i år, ytterligare förstärker laguppställningen. En ny familj dieselmotorer spelar en nyckelroll i Opels omfattande förnyelse av motorutbudet. Nya generationens 1,6 CDTI ECOTEC debuterar under Genèvesalongen i Zafira Tourer. Livsstilsbilen ADAM, mästare i individualisering och den mest uppkopplade småbilen, blev mycket omtalad både före och under sin lansering. I Genève drar den blickarna till sig med nya IntelliLink-funktioner, Siri Eyes Free röstigenkänning och appar som TuneIn för global radiostreaming.

Världspremiär: Nya Cascada – glamorös mellanklasscabriolet för alla årstider

Nya Opel Cascada är en högklassig, fyrsitsig cabriolet med långsträckt profil och sofistikerad sufflett av högsta kvalitet. Cascada placerar sig i toppen av Opels modellutbud och är en mellanklasscabriolet som utmärker sig inte bara genom sin storlek (längd närmare 470 cm) utan också genom sin lockande stil och flera premiumteknologier och funktioner.

Cascada bjuder på spänstiga köregenskaper, tack vare bland annat mycket styv kaross, avancerad HiPerStrut-fjädring fram och det adaptiva stötdämparsystemet FlexRide. Alla åkande kan njuta av känslan att åka öppet, tack vare den högkvalitativa suffletten som med en knapptryckning fälls bakåt på bara 17 sekunder i hastigheter upp till 50 km/h. Suffletten kan också skötas med fjärrkontroll när bilen står stilla.

Den enastående lastkapaciteten på 380 liter bagage (med uppfälld sufflett) är exempel på hur denna året runt-cabriolet kombinerar glamour och användbarhet till vardags. För att utöka lastvolymen har Opel Cascada ett elmanövrerat FlexFold-system för fällning av baksätets 50/50-delade ryggstöd – en funktion som inte finns i cabrioletmodeller med plåttak.

Premiumutrustning som automatiska ”bältesbetjänter”, exklusiv klädsel i nappaläder och ventilerade, ergonomiska stolar, liksom en hel rad säkerhetssystem, förstärker interiörens komfort och ger ökad säkerhet för avspänd körglädje. Nya och mycket välutrustade Opel Cascada kommer till återförsäljarna i Sverige i juni månad.

Världspremiär: ADAM ROCKS – frihet i sin mest individuella form

Livsstilsbilen Opel ADAM är mästaren i individualisering – och den mest uppkopplade småbilen som finns. Men det räcker inte för Opel. På Genèvesalongen visar Opel hur man utforskar ytterligare sätt att förstärka ADAM:s möjligheter till personlig stil i form av en tredörrars minicrossover-studie kallad ADAM ROCKS. Med sina muskulösa proportioner, häftiga design och sin ”fri himmel-kompetens” pekar ADAM ROCKS också på ett möjligt nytt marknadssegment.

Konceptbilen har skapats för dem som söker frihet vid sidan av inkörda hjulspår. Inspirationen kommer från sporten “parkour” och ADAM ROCKS står högre och bredare på vägen för en extra kraftfull och kompakt framtoning. Det självsäkra utseendet med den framträdande grillen och LED-strålkastare visar att den här bilen menar allvar. Bumerangformade blinkers förstärker den individuella stilen och ”ekrarna” på de stora 18-tumshjulen har en speciellt uttrycksfull design.

Frihetskänslan i ADAM ROCKS förstärks ytterligare av cabrioletstilen och av tygtaket som kan öppnas för fri sikt mot himlen ovanför. Tygtaket täcker hela kupéutrymmet ända till de bakre takstolparna. Taket är dessutom ”intelligent”: en speciell väderapp som visas på informationssystemet IntelliLinks färgskärm känner av om en ovädersfront närmar sig och initierar i så fall att taket stängs automatiskt.

Världspremiär: ADAM Rally R2 – ADAM i full frihet

Opel återvände till motorsporten med ADAM Cup i november 2012. På årets Genèvesalong visar märket nu en ny Rally Cup-version av sin lilla livsstilsbil, byggd enligt Internationella bilsportförbundet FIA:s R2-reglemente. Speciella karosskomponenter från Opels sportiga OPC-avdelning, snabblås för motorhuv och baklucka och hasplåtar både fram och bak understryker den sportiga utstrålningen hos denna rallyracer.

Under det unika skalet finns riktig high-tech. ADAM R2 drivs av en 1,6-liters ECOTEC 16V-motor med variabla kamaxlar. Maxeffekten i tävlingsutförande är 136 kW/185 hk och det maximala vridmomentet cirka 190 Nm. Chassiinställningarna, med asfalt- och gruslägen, ger maximalt fäste och suveräna vägegenskaper. Maximal bromsverkan levereras av ett bromssystem som inkluderar en handbroms av ”fly-off”-typ, Brembo fyrkolvsok fram och tryckreglering till bakhjulen.

Interiören i R2 uppvisar alla de attribut som utmärker en professionell tävlingsbil. I utrustningen ingår en integrerad säkerhetsstruktur, Sparco racingstolar kompatibla med förarsäkerhetssystemet HANS, LCD växlingsindikator, Monit färddator, central kontrollpanel, kartläsarlampa och en elektrisk eldsläckare. Efter homologeringen kommer ADAM R2 att vara en rallybil i toppklass för internationella privatförare och klassad för alla nationella mästerskap i Europa.

Världspremiär: Nya Opel Zafira Tourer 1,6 CDTI – maximalt effektiv turbodiesel

Opel introducerar 1,6 CDTI ECOTEC, märkets renaste turbodiesel någonsin, på Genèvesalongen 2013. Den nya generationens fyrcylindriga turbodiesel är utrustad med teknologin ”BlueInjection” SCR (selective catalytic reduction).

Den nya 1,6 CDTI ECOTEC-motorn har en maxeffekt på 100 kW/136 hk och ett maximalt vridmoment på hela 320 Nm, tillsammans med särklassigt låg förbrukning och utsläpp på bara 4,1 l/100 km respektive 109 gram CO2/km vid blandad körning. Ingen konkurrent kan erbjuda motsvarande kombination av höga prestanda (toppfart 193 km/h) och låg förbrukning. Opels nya, toppmoderna fyrcylindriga turbodiesel höjer inte bara ribban när det gäller prestanda utan också när det gäller låg ljudnivå, vibrationsfrihet och mjuk gång. Denna nya generationens motor och dess innovativa kontrollenhet har helt och hållet utvecklats internt av ett globalt ingenjörsteam i Turin, Rüsselheim och USA.

Infotainmentpremiär: ADAM IntelliLink – nu med Siri Eyes Free röstigenkänning

Opel ADAM är mästaren i individualisering och marknadens mest uppkopplade småbil. Infotainmentsystemet IntelliLink är kompatibelt med både iPhones iOS och Android smartphones och integrerar många av deras funktioner med bilen. Och nu, när föraren talar med sin ADAM, kan den bokstavligen svara direkt. Detta är möjligt tack vare Siri Eyes Free röstigenkänning (för iPhones som har Apple iOS 6). Med denna nya funktion och appar som TuneIn för global radiostreaming utökar ADAM sitt teknologiska försprång med ytterligare IntelliLink-funktioner.

Siri Eyes gör körningen både säkrare och bekvämare. Systemet kan bestämma möten, skicka och ”läsa” sms och e-post eller helt enkelt bara spela favoritmusik från en iPhone. Allt är röststyrt så att föraren kan hålla ögonen på vägen och händerna på ratten. TuneIn för in hela den internationella radiovärlden i bilen: 70 000 radiostationer och över två miljoner program ”on demand”. Flera ytterligare appar är tillgängliga för ADAM:s IntelliLink-system, exempelvis Stitcher podcast-radio och BringGo navigation för Väst- och Östeuropa. Allting visas tydligt i bilen, via IntelliLinks sjutums färgskärm med touchteknik.

Fler bilder går att ladda ner från http://media.opel.com

Opel Sverige AB marknadsför Opels person- och lätta transportbilar i Sverige. Företaget har ca 40 anställda och kontoret ligger i Marievik på Liljeholmen i Stockholm. I Sverige har Opel ca 110 försäljningsställen och ca 140 verkstäder spridda över landet. Opel har idag en marknadsandel på ca 2,3 % i Sverige.

Kommentarer (0)