Här är finalisterna som gör upp om Optimizer Invests investering på upp till 15 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2016 07:45 CET

Optimizer Invests jakt på det rätta startup-företaget att investera i går vidare.

Nu har fyra finalister valts ut för att tävla om investeringen på upp till 15 miljoner kronor.

- Vi hade tänkt oss tre finalister, men vi har fått så spännande ansökningar att vi valde att utöka finalfältet, säger Carla Maree Vella, vd på Optimizer Invest.

Optimizer Invest har under hösten sökt efter de bästa produkterna och tjänsterna att investera upp till 15 miljoner kronor i.

30:e oktober var sista ansökningsdatum och därefter tog processen att sortera ut de bästa bidragen vid.

De fyra ansökningar som Optimizer Invest valt att ta vidare till final är:

Minatjänster / Fintech / Göteborg, Sverige

Loyyal Corporation / Fintech/ New York, USA

Chargly Technologies / IoT/ Stockholm, Sverige

Pensionera / Fintech/ Stockholm, Sverige

Carla Maree Vella konstaterar att det varit svårt att välja bort bidrag och därför har finalfältet utökats från tre till fyra företag.

- Det har inte varit enkelt att välja bort bidrag sent i processen, men nu är jag väldigt nöjd med de fyra återstående. Vi har hittat fyra alternativ som vi ser som unika och kan bredda vår portfölj, säger Carla Maree Vella.

Tre av de fyra finalisterna kommer från Sverige.

- Vi har haft ett ganska stort antal sökande från Sverige och de har också hållit en väldigt hög nivå. Jag tror att det faktum att Optimizers grundare kommer från Sverige och Norge kan vara till vår fördel i den regionen, säger Carla Maree Vella.

För finalisterna blir nästa steg att under kommande vecka resa till Marbella för att göra en presentation framför Optimizer Investers jury och träffa andra entreprenörer som Optimizer Invest tidigare investerat i.

Den slutgiltiga vinnaren presenteras 22 november.

- Vi investerar å ena sidan i fantastiska produkter, men vi försöker också hitta enastående personer. Därför ser vi fram emot att träffa entreprenörerna och umgås tillsammans med de entreprenörer som redan är representerade i vår portfölj, säger Carla Maree Vella.

Om Optimizer Invest

Optimizer Invest är ett grundarfinansierat venture capital-bolag baserat på Malta, grundat av svenskarna Henrik Persson Ekdahl och Mikael Reise Harstad, samt norrmannen Andre Lavold. Bolaget verkar för att på ett tidigt stadium utveckla och hjälpa entreprenörer med att nå sin fulla potential med lönsam tillväxt. Grundarna och deras team har en framgångsrik bakgrund inom iGaming, e-handel och digital lead generationoch investerar därför främst i konsumentinriktade och online-baserade företag. Sedan starten 2012 har Optimizer Invest gjort investeringar i ett tjugotal bolag. Investeringsfasen är fortfarande i ett intensivt skede. optimizerinvest.com

Optimizer Invest är delägare i följande bolag:

ANIMAIL/ZOOZOO.COMCATENA MEDIACONSECTOR, CROWNSTUDENT.COMEASY PAYMENT GATEWAYFRONTMENFAST PROMOTIONGAMING INNOVATION GROUPHERO GAMINGOKOBAYPOLAR TECH CAPITALREADLYREVESEQURATINITELL