Pensionera.se är vinnaren i Optimizer Invests start-up-tävling

Fintech-bolaget Pensionera.se valdes som vinnare i slutpitchen som hölls i Marbella den 21 november.

Sedan september har Optimizer Invest drivit en världsomspännande tävling ”Start-up Hunt” för att hitta sitt nästa portföljbolag. Priset var en investering på upp till 15 miljoner kronor och en möjlighet att ingå i Optimizers bolagsportfölj.

Hundratals start-ups deltog i tävlingen. Tre företag valdes ut som finalister.

De slutliga finalisterna deltog i en spännande final som hölls i Marbella den 21 november. Alla företag fick pitcha sin affärsidé inför en jury, som bestod av grundarna av Optimizer samt medlemmar från koncernledningen. Efter timmar av överläggning blev Pensionera.se utsedd till den slutliga vinnaren.

Pensionera.se grundades 2013 och är ofta kallat "ett Spotify för pensionssparande". Företaget erbjuder oberoende pensionstjänster på nätet. Genom att göra det, visualiseras hela pensionssparandet tydligt. Tjänsten förser användarna med information om hur besparingar kan anpassas för att öka pensionerna, och ger aktivt råd när marknadsförändringar inträffar. Affärsmodellen är helt opartisk och är inte provisionsbaserad, vilket innebär att ingen kickback utgår från fonder. Tjänsten i sin helhet garanterar maximal pension för sina användare.

Carla Maree Vella, vd för Optimizer Invest, kommenterar:

"Fintech är ett område som vi är väldigt intresserade av just nu. Pensionera.se löser ett stort problem för många människor genom att skapa transparens i en bransch som är känd för att inte vara så transparent. De har framgångsrikt byggt en toppmodern teknisk plattform som kommer att revolutionera hur människor tar hand om sina pensioner. Deras system är den i särklass mest avancerade och lättanvända på marknaden. Vi är glada över att välkomna Pensionera.se till att bli en del av vår bolagsportfölj. Vi ser fram emot att hjälpa dem att expandera sin verksamhet".

Alexander Pärleros, en av grundarna av Pensionera.se, kommentarer:

"Att vi blev den slutliga vinnaren i en så stor tävling, där många kvalificerade entreprenörer deltog, är en stor ära. Under processen har vi lärt känna teamet bakom Optimizer Invest. De är den perfekta partnern för oss. Deras erfarenhet om hur man bygger framgångsrika företag, tillsammans med deras exceptionellt drivna mindset, kommer definitivt att vara en stor tillgång för oss. Vi ser fram emot ett nära samarbete med Optimizer när vi nu tar ut vår tjänst globalt.

Carla Maree Vella, VD, Optimizer Invest

investments@optimizerinvest.com, Mobil: +356 79594513

Alexander Pärleros, en av grundarna av Pensionera.se

Mobil: +46 704 984091