Dags för vinterdäck igen

Dags för vinterdäck igen

Även om det fortfarande är fina höstdagar så vill vi på Opus Bilprovning påminna om att det snart är dags att byta till vinterdäck igen.

Trots att lagen säger att det är krav på vinterdäck mellan den 1:a december och den 31:a mars vid vinterväglag, så vet vi alla att det kan komma att behövas bra mycket tidigare än så i vissa delar av landet. Det är ingen glad överraskning om man sitter där med sommardäck när det plötsligt slår till med en köldknäpp och snöfall en höstdag.

Redan från den 1:a oktober får du använda dubbdäck och de får sitta på fram till den 15:e april (eventuellt längre om väglaget kräver det). Anpassa dig alltså utifrån hur väglaget brukar se ut där du bor eller kommer att köra.

Är dina vinterdäck i gott skick eller är det dags att skaffa nya? Även om dina däck fortfarande har rätt mönsterdjup kan det vara så att de är gamla och har börjat torka och kanske till och med fått torrsprickor. Då är det definitivt dags att byta ut dem eftersom materialet beter sig på ett annat sätt och du inte längre får lika bra friktion. Ungefär 5 års livslängd är det maximala som man räknar med för vinterdäck (givetvis beroende på hur mycket de används). Minsta lagliga mönsterdjup för vinterdäck är 3 mm i huvudmönstret, vilket du lätt kan mäta med en femkrona. Rekommenderat är dock att vinterdäcken har ett mönsterdjup om minst 5 mm för att vara fullständigt säkra. Det är det mönsterdjup som krävs för att effektivt leda bort snö och slask som annars kan samlas hoppackat i däckmönstret och göra att friktionen blir sämre.

När du har bytt är det bra om du kollar däcktrycket. Däcken kan ha förlorat luft när de legat i vinterförvaring, så se till att de alla håller ett jämnt tryck på respektive sida både fram och bak, samt att trycket följer de rekommendationer som gäller för ditt fordon. Detta brukar vanligen stå angivet innanför tanklocket, på golvbalken vid förarplatsen eller i instruktionsboken.

Om du byter däck själv är det viktigt att du tänker på säkerheten. Se till att bilen står på ett plant underlag med en växel ilagd och handbromsen åtdragen. Se till att du använder en ordentligt stabil domkraft och inte den som ligger i bilen för byte i nödfall. De kan ofta vara för rangliga. Lägg gärna ett däck eller en träkubb under bilens sida om det skulle vara så att domkraften ger vika. På så sätt ser du till att inte hela bilen faller ner på sidan om olyckan skulle vara framme.

Se till att efterdra hjulbultarna när du har kört några dagar. Det kan behövas om man har gjort däckbytet för hand för att undvika att hjulbultarna kommer lös av vibrationer.

Kom ihåg att däcken med det bästa mönstret skall sitta bak på bilen för att få bästa möjliga grepp vid kraftiga inbromsningar. Det är extra viktigt på vintern då snö, is och slask självklart gör att bromssträckan blir längre och att det är större risk att få sladd på bilen.

Se alltså till att ha bra däck som är rätt monterade och justerade och anpassa körningen till väglaget så blir du en säkrare bilist ute på vintervägarna.