Idag har vi haft besök från Japan!

Idag har vi haft besök från Japan!

Idag har våra besökare från Japan följt med oss under flera besiktningar för att se hur vi i Sverige arbetar med trafiksäkerheten och fordonskontroller. Ett stort fokus har även varit EOBD-kontrollen som vi gör på nyare fordon i samband med besiktningen.

Det är alltid lika kul med besökare som vill se hur vi arbetar för ett trafiksäkrare samhälle :)

Vad är en elektronisk miljökontroll?
OBD-kontrollen genomförs med hjälp av ett diagnosverktyg som kopplas till ett uttag som normalt sitter under instrumentpanelen (kan skilja sig väldigt beroende på vad det är för bil). Verktyget läser av registrerade felkoder som påverkar bilens utsläpp.

Gör vi en OBD-kontroll på din bil?
OBD-kontrollen görs på bensindrivna bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller senare samt dieseldrivna bilar tagna i bruk från 2004-01-01 eller senare, med en maxvikt på 3 500 kilo.

Läs mer om vad vi kontrollerar på besiktningen här.