Råd om däck - del 2

Råd om däck - del 2

Den här veckan fortsätter vi med del två av artiklarna om råd gällande däck.

För att börja där vi slutade senast gällande förvaringen av däck kan man också tillägga att de bör skyddas mot solljus, då UV-strålar gör att materialet i däcken torkar och bryts ner snabbare. Samtidigt är för mycket fukt inte heller bra. Torrt och svalt är det som gäller. Om de ligger för varmt eller kallt under längre perioder kan gummits egenskaper förändras. Lösningsmedel, oljor och liknande skall heller inte komma i kontakt med däcken då det kan skada dem.

Nästa ämne som vi vill ta upp och som är en av de absolut viktigaste faktorerna för att få däck att hålla länge och vara säkra är lufttrycket.

För varje fordon finns ett rekommenderat lufttryck för däcken. Du hittar den informationen i instruktionsboken och vanligen finns det också en dekal som är fäst antingen på insidan av tanklocket eller på på balken vid förardörren. De rekommendationer som är angivna kan du se som ett minimum för vad du skall fylla på. Med det inte menat att du kan fylla på fritt, men att ha ett tryck på 0,2-0,3 bar över rekommendationen är en fördel för bränsleförbrukningen. Oftast så hittar du två olika lufttrycksangivelser på dekalen eller i instruktionsboken. Det ena anger hur mycket som du bör fylla på om bilen går med lätt last och i stadstrafik/kortare sträckor. Det andra anger hur mycket du bör fylla på om du skall köra i hög hastighet eller långsträcka och/eller om bilen är tungt lastad. Anpassa trycket efter dina behov.

Om du har fel lufttryck i dina däck riskerar du att de slits ojämnt. Särskilt ett för lågt lufttryck gör att däcken inte håller den stabilitet som krävs och klackarna som kommer i kontakt med vägbanan rör sig på ett annat sätt än vad som är tänkt, vilket leder till att däcken slits snabbare. 30% för lågt lufttryck kan göra att däckens livslängd halveras.

Den faktor som dock påverkar de flesta mer direkt är lufttryckets inverkan på bränsleförbrukningen. Har du någonsin cyklat på en cykel med dåligt pumpade däck? Det är tungt och kräver mer av din muskelkraft. Detsamma gäller för din bil. Friktionen blir högre om lufttrycket är dåligt. Att köra med 20% för lågt lufttryck kan göra att du spenderar 500 kronor eller mer om året i ökad bränsleförbrukning. De pengarna kan du säkert göra något roligare för, så ta en sväng förbi bensinmacken eller däckverkstaden och se över hur det ligger till med trycket i dina däck. När du mäter lufttrycket bör du göra det på kalla däck för att mätningen skall bli korrekt.

Även av säkerhetsskäl bör du se över lufttrycket. Att ha olika lufttryck på samma axel kan göra att din bil går instabilt och att du får sladd vid en kraftig inbromsning eller om du måste göra en undanmanöver. Detsamma gäller även vid för lågt lufttryck överlag. Däckens egenskaper blir inte optimala om de är för mjukt uppumpade och därför kan bromssträckan förlängas.

Ett för högt lufttryck är heller inte bra. Komforten sänks då fjädringen förändras av för hårda däck. Däckens anläggningsyta blir också mindre, vilket minskar greppet. Däcken kan också komma att börja slitas mer i mitten vilket sänker livslängden. Dessutom kan du riskera explosionspunktering om däcket är alldeles för hårt pumpat. Följ det maximala lufttryck som finns angivet i instruktionsboken och det brukar även finnas som en märkning på utsidan av dina däck.

Vi hoppas att dessa råd gör att du sparar både på däckkostnader och bränsle, för både din plånboks och miljöns skull.