Tips för campingsäsongen i husvagn och husbil – del 1

Tips för campingsäsongen i husvagn och husbil – del 1

Semestersäsongen börjar komma igång och många av er gör sig redo att bege sig ut på vägarna med husvagn eller husbil för trevliga semesterupplevelser. För att göra semestern så smidig som möjligt finns det vissa saker som kan vara bra att tänka på innan ni ger er iväg – särskilt om fordonet stått stilla under flera månader.

Bra att kolla:
En enkel tumregel är att börja utifrån och gå inåt. Ser fordonet ok ut på utsidan? Finns det sprickor i till exempel skarvar till fönster och liknande, är takluckan tät? Fungerar alla lampor? Är säkerhetsvajern till husvagnen i ok skick? Ser mönsterdjupet på däcken bra ut?

Gå igenom de tekniska systemen:

• El: Många vill gärna ha med dator, dvd-spelare osv på campingturen. Är ditt system anpassat för det stigande antalet apparater och är det korrekt installerat? Tänk också på att många campingplatser bara erbjuder grundläggande strömförsörjning, inte hög kapacitet.
  • Vatten- och avloppssystem: Rengör systemen med rätt sorts vätska (en för tvättvatten, en annan typ för dricksvatten) och se till att alla rör är i bra skick för att undvika läckor. Kemtoan bör ses över och kom ihåg att dessa bara får tömmas på därför avsedda platser på grund av de kemikalier de innehåller.
  • Gasinstallationer: Gör gärna en gasolkontroll för att vara säker på att systemet inte läcker någonstans. Detta kan lätt bokas i samband med ordinarie husvagns-/husbilsbesiktning hos oss på Opus Bilprovning. Ett gaslarm är också en bra investering om du inte redan har ett. Se även till att trycket i brandsläckaren är ok och att datumet inte har gått ut.
  • Däcken: Även om de inte är slitna rekommenderas det att man byter dem minst vart sjätte år på denna typ av fordon då de lätt kan bli torra. Detta är viktigt särskilt om ni ska köra i bergsområden.
  • Bromsarna: Kör en kort teststräcka och känn efter att de tar jämnt och ordentligt.

Vi på Opus Bilprovning genomför givetvis kontrollbesiktning av både husbilar och husvagnar. Vi har även möjlighet att erbjuda gasolkontroll av era fordon i samband med besiktning. Ni kan antingen prata direkt med besiktningsteknikern eller boka i förväg på telefon 0775–500 300.

Nästa vecka återkommer vi med fler tips kring hur ni bäst packar, saker som kan vara bra att ta med på resan och hur ni kör säkert.