Tvätta bilen och tänk på miljön!

Tvätta bilen och tänk på miljön!

Så här mitt i sommaren kan det vara bra att passa på att tvätta bilen en gång extra. Det brukar fastna en hel del flugor och andra smådjur på både grillen och vindrutan när man kör under kvällar och morgnar. Det kan vara svårt att få bort dessa fläckar om man låter dem sitta kvar så de torkar in.

På vindrutan räcker det för det mesta att använda spolarvätska med lösningsmedel för insekter, men för resten av bilen krävs en ordentlig tvätt för att bli av med dem. Dammiga grusvägar, klibbiga droppar från när du parkerar under savande träd och saltstänk från turen ner till havsviken lämnar också sina spår på din bil under sommaren. Att tvätta bilen regelbundet gör att lacken bevarar sin glans och skyddar bilen bättre mot rostangrepp.

I den här artikeln delar vi med oss av lite tips för att tvätta bilen effektivt och skonsamt - både för lacken och för miljön.

Tvätta på rätt plats
Innan vi ger oss in på tipsen vill vi påminna om att det i många kommuner nu är olagligt att tvätta bilen hemma på gården. Anledningen är att den smuts och schamporester, vax med mera som sköljs av rinner rakt ut i naturen och kan orsaka miljöskador. Mycket bättre är det att tvätta i en gör-det-själv-hall eller särskild tvättanläggning där man tar hand om dessa rester på rätt sätt.

Tvätta skonsamt
Skaffa rätt produkter. Det finns bra miljövänliga bilvårdsprodukter idag som är mer skonsamma för miljön. Välj dessa om möjligt. Se till att bara använda produkter avsedda för bilvård. Vanliga städprodukter kan ha fel PH-värde och kan skada lacken, inredningen, blinkersglas med mera.

1. Börja med att spola av bilen noga - helst med högtryckstvätt. Var extra noga i håligheter och kanter där grus gärna gömmer sig och kan repa lacken när du sedan börjar skrubba med tvättsvampen. Om bilen är väldigt smutsig bör du avfetta den för att få bort asfaltsfläckar, olja med mera. Vaxa din bil regelbundet för att göra den lättare att rengöra. Det är skonsammare för miljön då du inte behöver använda starka avfettningsmedel lika ofta för att bli av med smutsen.

Ett tips för att enkelt få bort insekter från grillen är att använda mikrofiberduk och vatten, gnugga försiktigt och insikterna försvinner!

2. Häll bilschampo i en hink med vatten. Överdosera inte - det ger inte ett bättre resultat. Tvätta bilen med en tvättsvamp uppifrån och ner. Använd minst två hinkar med schampovatten per tvätt och doppa svampen endast i det övre skiktet. Smuts och grus sjunker ner till botten och kan lätt hällas ut. Rengör även däcksidor och fälgar i detta steg.

3. Spola sedan nerifrån och upp. Det gör att smutsen rinner ner över en ren yta så att den inte fastnar igen. Spola tills vattnet som rinner av ser helt rent ut.

4. Torka av bilen med gummiskrapa och/eller sämskskinn för att undvika kalkfläckar när vattnet torkar. Vill du ge bilen extra glans - polera den efter detta steg. Men var försiktig så du inte skadar lacken.

5. Vaxa därefter bilen för att skydda lacken. Avlägsna överflödet med en mikrofiberduk. Vaxet hjälper till att motverka att smuts biter sig fast. På en väl vaxad bil räcker det ofta att spola av den regelbundet med en högtryckstvätt för att bli av med smuts.

6. Inuti bilen bör du tvätta fönstren ordentligt - men överdosera inte mängden fönsterputs. Den brukar vara starkt koncentrerad. Applicera en liten mängd och använd rena mikrofibertrasor för att få bort smutsen. Fönster som är rena inifrån hjälper till att motverka att du bländas när du kör.

7. Använd textilrengöring på sätena om det finns fläckar, annars räcker det att dammsuga av säten och resten av inredningen. Torka av instrumentpanelen och andra inredningsdetaljer med mikrofiberduk och eventuellt ett skonsamt rengöringsmedel.

Glöm inte detaljerna
Det är lätt att man missar viktiga detaljer när man tvättar bilen. Se till att göra rent kring dörrsidorna och längs de undre balkarna. Här samlas mycket smuts och det är ofta i dessa delar som man får rostangrepp.

Tvättautomat - bra eller dåligt?
Självklart kan det kännas smidigt och praktiskt att snabbt köra in bilen i en tvättautomat och gå och ta en fika under tiden. De som är riktiga lackfanatiker brukar dock skaka på huvudet och säga att det sliter väldigt på bilen att använda denna typ av biltvätt. Det är väldigt olika hur dessa system arbetar. Vissa jobbar främst med högtryckstvätt och använder endast polerande rullar på slutet medan andra jobbar med grövre borstar. Ta en titt på hur systemet ser ut på den mack eller tvättanläggning du funderar på att använda. Någon gång då och då kan det funka att köra bilen genom en automat för att få den ren snabbt efter en lerig dag, om det inte räcker att spola av den med högtryckstvätt. Men för att få ett riktigt bra resultat ända in i detaljerna är det fortfarande handtvätt som gäller. Det finns även företag som erbjuder handtvätt av bilar om du vill slippa göra jobbet själv.

Tvätta inför försäljning
Om du ska sälja din bil är det självklart en bra idé att tvätta den innan du tar bilder eller ska visa den för en potentiell köpare. En annan sak du kan göra för att öka chanserna för att få ut rätt pris vid försäljning är att göra Opus Fordonstest. Med våra fordonstester får du en opartisk bedömning av ditt fordons skick. Boka redan idag!

Ha en fortsatt trevlig sommar med en skinande ren bil!