Behöver du besiktningstid av ditt fordon med kort varsel?

Behöver du besiktningstid av ditt fordon med kort varsel?

Opus bilprovning erbjuder öppet hus-tider och Opus Drive-In på stationerna runt om i landet. Där kan du komma med ditt fordon för en besiktning, en trafiksäkerhetskontroll eller kanske en gasolkontroll utan att först behöva boka en tid i förväg.

Vi anordnar bland annat specialdagar för entusiast- och veteranfordon samt även för motorcyklar, husvagnar och husbilar vid vissa datum. Dessa dagar brukar bli trevliga sammankomster för fordonsägare med ett gemensamt intresse. De flesta av datumen är inplanerade i maj, men se vår kalender för exakta datum och de stationer som detta genomförs vid.

Du hittar även informationen på vår Facebooksida. Där kan du också välja att svara att du skall delta i något av evenemangen så får du en påminnelse när det är dags.

Veteranfordon (fordon från 1950 eller äldre) omfattas inte av besiktningsplikten, men det kan vara en bra idé att se till att även ett äldre fordon är i vägdugligt skick. Därför erbjuder vi tjänsten trafiksäkerhetskontroll för dessa. Resultatet rapporteras inte till transportstyrelsen, men ger dig en bra uppfattning kring om det är något som behöver åtgärdas på ditt fordon. En trafiksäkerhetskontroll innehåller samma element som en vanlig kontrollbesiktning.

Om du har en vanlig personbil som behöver besiktigas med kort varsel kan du använda dig av Opus Drive-In som är en tjänst där du kan dyka upp under angivna tider och få ditt fordon besiktigat utan tidsbokning. Detta kan till exempel vara en bra idé om du skall sälja ditt fordon och vill kunna visa papper på att kontrollbesiktning nyligen har genomförts. Du hittar Opus Bilprovnings stationer och vilka tider som gäller på "Stationer".

Opus Drive-In kostar endast 100 kronor extra.