SEPA-funktionalitet i Microsoft Dynamics affärssystem

Blogginlägg   •   Feb 03, 2014 08:35 CET

Single Euro Payments Area (SEPA) är ett betalnings- och integrationsinitiativ av Europeiska Unionen. Målet med initiativet är att förenkla för privatpersoner, företag och myndigheter att göra affärer och skicka betalningar inom EU och ESS på ett lika enkelt sätt som inom det egna landet.

Bestämmelserna är även till för att säkerställa att banker inom EU konkurrerar rättvist, eliminerar dolda nationella avgifter och påskyndar överföringar vilket gynnar både bankerna och deras kunder.

Några av fördelarna med SEPA-betalning:

·  Gemensamma betalningstyper

·  Gränsöverskridande autogireringar

·  Ett filformat

·  Enbart IBAN

·  Behövs endast ett eurokonto

·  Snabbare kassaflöden till lägre kostnad

SEPA funktionalitet i Microsoft Dynamics affärssystem

I senaste versionerna av Microsoft Dynamics AX och NAV, finns SEPA betalningsfunktionen som standard (i NAV 2013 R2) eller som nedladdningsbar HotFix (AX 2009 SP1, AX 2012 och AX 2012 R2)

I dessa versioner finns följande SEPA-funktioner tillgängliga:

SEPA Credit Transfer – en funktion som gör det möjligt för användaren att exportera betalningsdata, t.ex. en unik kundreferens, i en elektronisk fil i ett SEPA-kompatibelt format. Referensen kan man använda vid en återrapportering och den gör det enklare att spåra betalningen.

SEPA Direct Debit – med denna autogirofunktion kan man ge företag i andra länder inom Europa behörighet att debitera sitt konto i hemlandet. Betalning genom SEPA:s autogirotjänst görs då i euro. Samtliga autogirotjänster som erbjuds i euro ska anpassas till SEPA Direct Debit. Autogirotjänster i andra valutor berörs inte.

CAMT import för avstämning av SEPA-transaktioner (endast i NAV 2013 R2) – funktionen gör det möjligt att importera bankkontoutdrag i CAMT format, vilket är det filformat som rekommenderas av European Payments Council (EPC) för SEPA-transaktioner.

Tilläggslösning till äldre Microsoft Dynamics versioner

För er som kör äldre Microsoft Dynamics versioner än de som nämns ovan, kan vi på DecidoKompetensor erbjuda en SEPA-lösning för just ditt affärssystem. Kontakta oss så berättar vi gärna mer!

Kontakt:

Mikael Månsson säljansvarig Microsoft Dynamics DecidoKompetensor