Yammer integration i SharePoint 2013

Vad är Yammer?

Yammer (https://www.yammer.com ) är ett socialt nätverk för företag som gör det möjligt att samarbeta, skicka information och utbyta kunskap på ett säkert och lättsamt sätt mellan olika avdelningar eller projektgrupper oavsett geografisk plats.

Yammer innehåller bl.a. följande:

• Konversationer och informationsdelning av gemensamma filer och dokument i realtid
  • Kontaktlista som innehåller användarprofiler med bild och kontaktinformation inkl. en lista över användarens expertisområde
  • Lätt att skapa intressegrupper (privata eller publika) för ett enklare samarbete mellan avdelningar eller en projektgrupp
  • Möjlighet att tagga ämnen eller personer för att hjälpa andra att snabbt hitta relaterade meddelanden, filer eller anteckningar
  • Samordning med din epost
  • Access från dator, läsplatta och mobil

SharePoint och Yammer

Microsoft köpte upp Yammer för ett år sedan och satsar nu fullt ut på att göra Yammer till det underliggande sociala skiktet för alla deras produkter.

I början på juni uppdaterade Microsoft Office 365 servicen och det är nu möjligt för användaren att byta ut SharePoint feeden mot Yammer. Uppdateringen innefattade även en Yammer app som finns tillgänglig i SharePoint Store och som gör det möjligt att integrera Yammer i en lokal SharePoint 2013-installation.

Här följer några Yammer funktioner i SharePoint:

• Hitta den information du behöver snabbt med relevanta Yammer meddelanden som visas sida vid sida av SharePoint sökresultatet.
  • Dela SharePoint dokument via Yammer för att skapa diskussion eller få snabb feedback.
  • ”On the go” – konversationer är möjliga att följa i smartphones och surfplattor.
  • Skapa en Yammer feed i ditt SharePoint konto för att visa och hålla koll på relevanta diskussioner utan att störa ditt arbetsflöde.
  • Leverera automatisk aktivitetsuppdateringar från SharePoint till dina kollegor på Yammer.

Vill du veta mer om Yammer integrationen i SharePoint 2013?

Kontakta Patrik Hallberg på DecidoKompetensor så berättar han gärna mer.

+46-(0)768-52 58 89patrik.hallberg@decidokompetensor.se

• Datorer, datateknik, programvaror