Maria Appelqvist

Maria Appelqvist från Umeå är en av författarna bakom "Skapa ditt drömliv - Hur självsabotörer blir självhjälpare "

Maria Appelqvist är en av författarna bakom "Skapa ditt drömliv - Hur självsabotörer blir självhjälpare "

Jag är doktor i sociologi. En gång i tiden var jag expert på flyktingpolitik och mottagande. Min forskning handlade om att hitta vikten av ledarskap. Därför utbildade jag mig till coach och arbetade med att få ledare att bli mer medvetna. Jag undervisar idag även i ledarskap och kommunikation.

Jag skriver om Jante. Har tidigare skrivit en bok om Jante ”Du och din Jante: Reseguide i Janteland” som faktiskt är ett samhällsfenomen. Den finns i samhället likaväl som i våra huvuden.

3.Vilket generellt råd vill du ge till folk därute som kämpar med dessa frågor?

Kunskap ger medvetenhet. Därför gillar jag processer som skapar självreflexion. Genom detta så skapas ökad medvetenhet och det blir lättare att navigera när man kan se och reflektera över sig själv som ett subjekt.

4.Vad har arbetet med att vända självsabotörer till självhjälpare inneburit för dig?

Jag har tydligt sett hur jag stängt ned delar av mig själv och hur jag hela tiden gör det om jag inte är uppmärksam.

5.Vad har du förverkligat i ditt drömliv?

Jag har skapat min drömlägenhet. Jag har rest över världen. Jag ägnar mig konstant åt egen personlig utveckling genom att gå kurser och utbildningar som ger mig nya verktyg och metoder vilka jag kan använda i mitt företagande. Jag har formerat min egen affärsvision som handlar om social förändring. Genom mitt företagande inspirerar jag många andra kvinnor till att våga följa sin dröm och tro på sig själv.