I passionsdramat Sicilia Amore flätar Disa Aberg skickligt samman sina erfarenheter från Sicilien

​SICILIA AMORE – en spänningsroman om passion, mord och den sicilianska maffian.

Mandelträden står i sin skiraste blom och ängarna är fulla av anemoner.

Det är februari i slutet av 70-talet och vår när Edda kommer till Sicilien för att arbeta som reseledare. När solen skiner är livet förföriskt men kvällarna är isande kalla.

”Stai attenta! Akta dig! Livet på Sicilien har många bottnar och kan vara svårt att förstå,” varnar Paolo, hennes lärare i italienska.

Det rådet vill Edda inte lyssna till när hon inleder ett passionerat förhållande med den charmige Totó. Hans vackra ögon, svarta lockar och generositet är oemotståndlig. Men var kommer alla pengar ifrån? Och vem är han egentligen?

Sicilien är en hederskultur och få litar på staten. Edda kommer från folkhemmets Sverige och förälskar sig i Totó, en vacker och charmig maffioso. Kulturkrocken är total, men deras heta passion övervinner allt. Till en början …

FÖRFATTAREN

Disa Aberg debuterade 2016 med den varma och humoristiska boken Operamopsen, en sällsam kärlekshistoria som hon skrev tillsammans med sin dotter Linda Bonaventura.

Med en lång och framgångsrik karriär inom media- och kulturbranschen (som copywriter och VD på reklambyrå, programledare och chef på SVT, kulturchef i såväl Umeå som Helsingborg, landsantikvarie i Norrbotten och chefredaktör på Hertha – tidsskriften för kvinnorörelsen) ägnar sig Disa idag åt styrelsearbete, mentorskap och sin stora passion: att skriva.

Kulturen och skrivandet har alltid varit en väsentlig del i Disas liv.

För några år sedan drabbades Disa av cancer. Skrivandet blev ännu viktigare.

I den skönlitterära boken Sicilia Amore flätar hon skickligt samman sina erfarenheter från Sicilien, där hon i unga år arbetade som platschef på ett stort svenskt reseföretag, med myten om och kärleken till ön. Hon känner väl öns kultur, seder och historia. När hon skriver är hon fri och kan skapa sitt eget universum dit hon nu bjuder in läsarna i passionsdramat Sicilia Amore.

Disa Åberg är född och uppvuxen i Västerbotten och bor numera i Stockholm.

Ordberoende förlag ger ut böcker som berör och ger perspektiv. Vi arbetar tätt med våra författare och lyckas därmed vara självständiga tillsammans. Hos oss hittar du både skönlitterär feelgood och facklitteratur som behandlar svåra, viktiga och tabubelagda ämnen på lättillgängliga sätt.

Journalister och bloggare: beställ recensions- och läsex via: info@ordberoende.com

Relaterat innehåll