Dokumentation är grunden för en professionell och säker omsorg

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2017 10:10 CEST

Det handlar om professionalitet, trygghet och rättssäkerhet och lägger grunden för en lång- siktigt hållbar välfärd för alla dem som behöver samhällets stöd. Det är brukarnas behov som ska tillgodoses, inte förvaltningens, organisationens eller personalens.

Får du ofta höra att det inte finns tid att dokumentera, att det tar tid från det riktiga arbetet med brukare? Då kan du vara säker på att det finns förbättringsområden när det handlar om social dokumentation!

IBIC är framtaget av Socialstyrelsen och är ett gemensamt arbetssätt och språk. Kunskap och tillämpning av social dokumentation enligt IBIC får omedelbara, positiva effekter för både brukare och verksamheter. Det är dessutom ett lagstadgat krav att dokumentera utifrån ett rättssäkerhetsperspektiv. När kunskap om och förståelse finns för vad det innebär och vilken funktion det fyller, ökar intresset och motivationen att dokumentera.

IBIC löser inte alla utmaningar, men mycket talar för att arbetssättet sätter fokus på rätt saker och bara det har stor betydelse för den enskilde brukaren.

”Med ’Smart, tryggt & säkert’ har verksamheter nu för första gången ett heltäckande utbildningsmaterial för införandet av IBIC.”

Om författaren

Sofia Gustavsson är socionom och processledare i Individens behov i centrum – IBIC. Hon arbetade med införandet av IBIC i Partille kommun 2014–2016. Sedan 2016 driver Sofia eget företag som erbjuder utbildning och stöd i införandet av IBIC.

Ordstarks mission är att skapa utveckling verklig förändring. Vi är vad vi heter. Vår styrka är att med ord förändra stora och små världar. De tjänster vi erbjuder är förlagstjänster under varumärkena Komlitt och Hegas, kommunikationslösningar och utbildningar under Ordstark.

Komlitt erbjuder pedagogiska och lättillgängliga fackböcker kombinerade med kortare eller längre kurser i samarbete med dedikerade utbildare - anpassade efter välfärdens behov och utmaningar.