Bra säkerhetsläge vid bygget av Filbornaverket

Bra säkerhetsläge vid bygget av Filbornaverket

Runt 200 byggjobbare och projektfolk lät sig väl smaka när Öresundskraft och NCC bjöd på taklagslunch vid Filbornaverket. Bygget av Helsingborgs nya kraftvärmeverk har nu nått sin konstruktionsmässigt högsta punkt och det ville man markera med lunch och pressvisning.

Och sällan har väl valet av mat - rykande varm gulasch - passat bättre. Morgonen och förmiddagen bjöd på hårt regn och blåst och de journalister som hörsammat pressinbjudan hade ett styvt jobb att hålla kameror och anteckningsblock torra. En rask vandring runt byggplatsen följdes av ett besök högst upp på taket för de hågade.

Efter att intervjuer och bilder var avklarade och media lämnat byggplatsen fortsatte lunchen. Storväxta byggjobbare lät sig väl smaka och mer mat än planerat fick ordnas fram. Även godis och present i form av snäppebands-reflex hade en strykande åtgång.

Reflexen markerade temat för lunchen: hälsa, miljö och säkerhet. I den broschyr som tagits fram för dagen konstaterade projektets HSE-ansvarige, Mikael Lundquist, att 250 000 timmar nu är arbetade i projektet och att runt 200 personer är sysselsatta på bygget. Sammanlagt har man haft tre olyckor som orsakat mer än åtta timmars frånvaro: två personer har stukat foten och en har skärskadat ett finger. "Således inga allvarliga skador vilket vi naturligtvis är tacksamma för" konstaterade Mikael Lundquist.

I det tackbrev som delades ut till byggjobbarna var Jesper Baaring och Ulf Camper, Öresundskrafts respektive NCC:s projektchef, inne på samma linje. "Med denna enkla taklagsmåltid vill vi tacka alla entreprenörer som bidragit till projektets framåtskridande och sett till att inga allvarliga olyckor har skett."

Man konstaterade också att projektet, trots en kall vinter och blöt sommar ligger på tidplan och att alla viktiga milstolpar ligger fast.

Fotnot 1: Se medias rapportering från dagens pressvisning via resurslänkarna här ovan.
Fotnot 2: Se bilder från bygget (17/10) och lunchen (18/10) här nedan.

Göran Skoglund, pressansvarig Öresundskraft, tel. 070-418 34 35
Jesper Baaring, projektchef Filbornaverket, tel. 070-39 79