Hos Öresundskraft i Helsingborg ska en samverkansgrupp mellan företaget och dess kunder arbeta för att öka kunskapen om solel, detta inom ramen för Klimatdialogen.

Öresundskraft och Mölndal Energi först i Klimatdialogen

Klimatdialogen är ett tillägg till Prisdialogen, där fjärrvärmeleverantörer som är medlemmar i Prisdialogen kan utöka dialogen med kunder och andra aktörer och ta fram planer för hur man lokalt kan arbeta med klimat- och miljöfrågor.

– Vi lanserade Klimatdialogen i början av året och är väldigt glada över att två företag redan har hunnit genomföra lokala klimatdialoger enligt Prisdialogens modell. Jag hoppas att Öresundskraft och Mölndal Energi kan inspirera fler att följa efter, säger Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta och styrelseordförande för Prisdialogen.

– Vi har deltagit i Prisdialogen sedan 2012 och den har varit framgångsrik för oss och våra kunder. Det gör det naturligt att utveckla dialogen till att även omfatta angelägna klimatåtgärder och vi är glada att det uppmärksammas. Hos oss ska en samverkansgrupp öka kunskapen om solel och vi ska ta fram erbjudanden för att underlätta för kunderna att nå 10 procent solel 2035. Det säger Anders Östlund, vd, för Öresundskraft.

Läs mer hos Energiföretagen och Klimatdialogen via länkarna nedan.