Anslutningen av Filbornaverket klar i juni

Anslutningen av Filbornaverket klar i juni

I dagarna påbörjas den sista delen i arbetet med att ansluta Filbornaverket till Helsingborgs fjärrvärmenät. En 500 meter lång sträckning längs Filbornavägen inleds. I juni ska allt vara klart.

Ännu en gång får luttrade helsingborgare finna sig i rörgravar, grävmaskiner och avstängda vägar. Denna gång är det cirka 500 meter fjärrvärmerör som ska grävas ner, från Åmålsgatan till busshållplatsen på Filbornavägen. Där ska rören anslutas till de rör som drogs genom Rosengården förra sommaren. Arbetet inleds den 3 april och ska vara avslutat i juni 2012. Sockengatan stängs av under vecka 18 och 19 men en provisorisk förbifart ska byggas, så något trafikstopp blir det inte.

Etappen är den sista av totalt fyra etapper för att ansluta det nya Filbornaverket till Helsingborgs existerande fjärrvärmenät: Depågatan, Bruces skog, Filbornavägen samt Rosengården. Förberedelserna för arbetet började redan 2009 med inledande förstudier och när allt är klart har sammanlagt 4,6 kilometer fjärrvärmerör dragits till en kostnad av cirka 80 miljoner kronor. Merparten av arbetena, främst mark- och svetsarbeten, har utförts av lokalt verksamma företag: NCC, Peab, Akea, Skanska och YIT.  Den nu aktuella – och sista – etappen beräknas vara värd runt 10 miljoner kronor.

Filbornaverket är Helsingborgs nya, avfallseldade kraftvärmeverk. Det kommer att producera cirka 40 procent av Helsingborgs fjärrvärmebehov och elektricitet för 6000 villor. Inledande markarbeten påbörjades i juni 2010 och i augusti 2012 tänds pannan för inledande tester. Inför vintersäsongen 2012/2013 ska verket vara i kommersiell drift.

Thomas Nilsson, projektledare, Öresundskraft, tel. 070-380 36 14

Öresundskraft Med visionen ”Energi för en bättre värld, Kraft för regionen” har vi höga krav på oss själva. Vårt avtryck på omvärlden ska minska - och vi har kommit en bra bit på väg. Övergången till biobränsle har minskat koldioxidutsläppen med 300 000 ton per år. Fordonsgas i stadsbussarna har förbättrat luften för Helsingborgarna och vi är en av de största påhejarna av elbilar. Vårt nya kraftvärmeverk kommer att göra fjärrvärme och el av restavfall.
Med bas i Helsingborg arbetar vi för en livskraftig Öresundsregion. 450 medarbetare ser till att 260 000 kunder får el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla, bredband och servicetjänster. Mer info http://www.oresundskraft.se.