Blixtrande snabbt när Öresundskraft routar Skånes största lan

På fredag öppnas dörrarna för Vikenlanet 2011 som med sina 370 platser blir det hittills största datorspelsevenemanget i Skåne. En av nyckelspelarna är Öresundskraft som sponsrar med feta 1000 Mbit/s i internetuppkoppling.

Från Vikenskolan dirigeras trafiken via fiberkabel och en Cisco 6500 router till Öresundskrafts fiberbaserade stadsnät, där Bredband2 svarar för internetkapaciteten under lanet. För fiberkabeln till Vikenskolan svarar Höganäs Energi.

Det här ger en kapacitet på minst 2,7 Mbit/s och spelare. Det är nästan dubbelt så högt som under Dreamhack i Jönköping, världens största datorfestival.

Öresundskraft svarar dessutom för inkoppling av utrustning, man har tekniker på plats under lanet, liksom jourberedskap. Och för den som eventuellt vill ta en paus i spelandet finns en TV-soffa med IP-TV på plats.

–Vi är glada att samarbeta med Vikenlanet, säger Johan Nyström, chef för bredband på Öresundskraft. Det arrangeras av och för engagerade ungdomar som om några år kan vara våra kunder eller jobba hos oss. Vikenlanet är ett bra forum för att synas med vår produkt, stadsnätet, och ger oss en möjlighet att visa våra muskler när det gäller snabba och stabila bredbandslösningar.

Bakom Vikenlanet står Vikens Ungdomsgrupp som är en fristående del av Vikens Kultur- och Byaförening. Lanet startar fredagen 7/1 kl 08.00 och avslutas söndag 9/1 kl 12.00. Mer information finns på www.vikenlanet.se/.

Johan Nyström, chef bredband, Öresundskraft, tel. 070-418 32 84.
Filip Örtegren, Vikenlanet, tel. 070-382 48 84.

Öresundskraft är ett energibolag i Öresundsregionen som ägs av Helsingborgs Stad. Omtanke om miljön är ett centralt begrepp i koncernen. Öresundskraft har närmare 500 medarbetare och förser cirka 265 000 kunder med el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla och bredband. Öresundskraft erbjuder även ett stort antal andra tjänster inom kommunikation, energitjänster och underhåll. Den totala försäljningsvolymen uppgick 2009 till 6,5 TWh, varav 4,9 TWh avser el. Mer info www.oresundskraft.se.