Den 23 januari firas Elens dag

Den 23 januari firas Elens dag

Den 23 januari firas Elens dag för första gången. Dagen är ett initiativ av Svensk Energi och Öresundskraft väljer självklart att fira med dem. Syftet är att uppmärksamma värdet av tillgången på el och vad den ger oss: ljus, värme, komfort och trygghet.

Elen har möjliggjort det moderna samhället. Förutom att ge ljus och värme har elen drivit den industriella utvecklingen och revolutionerat allt från hushållsarbete och sjukvård till kommunikation och fritid. Idag är det svårt att föreställa sig en vardag utan el. Om inte annat blir det väldigt tydligt de få gånger det blir strömavbrott.

– Det är dags att ge elen den positiva uppmärksamhet som den förtjänar, säger Anders Östlund, vd för Öresundskraft. Det är också viktigt att lyfta fram den nytta som elen ger och de miljövinster som kan uppnås med effektiv elanvändning.

– Just idag arrangeras en elbilskonferens i Helsingborg med fokus på en fossilfri fordonsflotta. Att kraftigt minska utsläppen, framförallt i våra städer, kan knappast göras utan en bred introduktion av elbilar. Här har elen en helt avgörande roll.

Sverige har haft el sedan 1870-talet. Idag bygger samhället helt på system som behöver el för att fungera och varje år investeras tiotals miljarder för en stabil tillgång på prisvärd el. Det skapar tusentals arbetstillfällen, teknisk utveckling och exportintäkter.

– Vi är övertygade om att energi i allmänhet och el i synnerhet kommer att ha en given och avgörande roll även i morgon - inte minst i omställningen till ett hållbart energisystem. Det handlar om allt från småskalig elproduktion baserad på vind, sol och vatten till laddinfrastruktur för elfordon, smarta elnät, energieffektivisering och minimerad resursförbrukning.

Anders Östlund, vd, Öresundskraft, tel. 070-418 30 80
Göran Skoglund, pressansvarig, Öresundskraft, 070-418 34 35