Fett bredband ammunition under Vikenlanet

Fett bredband ammunition under Vikenlanet

På torsdag öppnas dörrarna för den tredje upplagan av Skånes största datorspelsevenemang, Vikenlanet. För att upprepa förra årets succé är receptet enkelt: mer av allt.

Skånes största datorspelsträff har fyrdubblats på tre år. Från 120 platser vid starten 2009 till förra årets 246 har Vikenlanet nu vuxit till 463 platser.

Ett bra LAN kräver bra bandbredd. Förra årets 1000 mbit/sekund från Öresundskraft växer till feta 2000 mbit/s, mer än tillräckligt för att ge en blixtrande snabb spelupplevelse.
Datatrafiken dirigeras från Vikenskolan via fiberkabel och en Cisco 6500 router till Öresundskrafts fiberbaserade stadsnät, där Bredband2 svarar för internetkapaciteten under lanet.

Öresundskraft svarar också för inkoppling av utrustning och har tekniker på plats under lanet, liksom jourberedskap. Även den populära TV-soffan med IP-TV finns på plats för den som vill ta en paus. Nytt är att Öresundskraft står för prispotten på sammanlagt 5 000:- i form av presentkort till vinnarna i StarCraft II.

– Vi är glada över att än en gång få äran att sponsra med bredband till Vikenlanet. Denna gång spänner vi musklerna ytterligare och distribuerar dubbelt så hög hastighet. Vikenlanet är ett bra forum för att synas med vår produkt, stadsnätet, och ger oss en möjlighet att visa vår kompetens det gäller snabba och trygga bredbandslösningar. Det säger Johan Nyström, chef för bredband på Öresundskraft.

Bakom Vikenlanet står ett gäng engagerade ungdomar som drivit detta sedan starten 2009. Lanet öppnar kl. 12.00 torsdag 3/11 och stänger kl. 12.00 söndag 6/11. Mer information finns på www.vikenlanet.se/.

Johan Nyström, chef bredband, Öresundskraft, tel. 070-418 32 84.
Filip Örtegren, Vikenlanet, tel. 070-382 48 84.
Göran Skoglund, pressansvarig Öresundskraft, tel. 070-418 34 35