​Filmer lär barn om elsäkerhet

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2018 08:40 CET

Idag är det filmpremiär av det mer ovanliga slaget i Helsingborg. Det är Miljöverkstan och Öresundskraft som premiärvisar filmer om elsäkerhet för barn i årskurs 1.

Filmerna handlar om Glödis, Ian och Maja som lär barn om elsäkerhet. På ett spännande sätt får barnen lära sig om nyttan och farorna med el, varifrån den kommer, hur man kan använda mindre el och hur produktion av el påverkar miljön.

Miljöverkstaden är stadens satsning på att stärka miljöundervisningen i skolan där lärare och elever erbjuds att delta i olika program anpassade för olika årskurser. På uppdrag av Öresundskraft har Miljöverkstan sedan 1998 utbildat barn och ungdomar i elsäkerhet och ansvarsfull energianvändning.

– Vi är alla beroende av el som kan vara både spännande och farligt. Vi vill ta vårt ansvar och ser information om elsäkerhet för barn och ungdomar som en viktig del av vår verksamhet. De två filmerna som visas idag är en del av det nya undervisningsmaterial som tas fram, berättar Cecilia Andersson, hållbarhetsstrateg på Öresundskraft.

Filmerna presenteras av Anders Östlund, Öresundskraft och Malin Rizell, Stadsbyggnadsförvaltningen Helsingborg. På scen medverkar filmens skådespelare och elever från Ramlösa friskola årskurs 1 deltar i ett energiexperiment.

Filmerna visas med start 12:30 i Stora biosalongen, Röda Kvarn, Karlsgatan 7, Helsingborg.

Cecilia Andersson, hållbarhetsstrateg, Öresundskraft, tel. 042-490 30 96
Jessica Svensson Miljöverkstaden, Helsingborgs stad, tel. 073-422 21 69

Öresundskraft. Vi är 400 eldsjälar som genom kunddriven affärsutveckling erbjuder hållbara energi- och kommunikationslösningar. Tillsammans med våra 125 000 kunder skapar vi smarta tjänster och resurseffektiv energianvändning, varje dag. Vi ägs av Helsingborgs stad och med en produktpalett av el, fjärrvärme, biogas, fjärrkyla, bredband, stadshubb för Internet of Things samt energitjänster lever vi vår vision: ”Energi för en bättre värld. Kraft för regionen”. www.oresundskraft.se

Kommentarer (0)