Nu snurrar Ingelsträde-verken

Nu snurrar Ingelsträde-verken

Idag inleddes provdriften av de tre nya vindkraftverken på Ingelsträde söder om Höganäs. Det innebär att verken ska köras i normal drift under ett par veckor. Efter godkänt prov övergår de i Öresundskrafts respektive Höganäs kommuns ägo.

Vindkraftverken är 100 meter höga och har en effekt på 2,05 MW vardera. Det betyder att de tillsammans kommer att producera drygt 14 GWh per år, motsvarande årsbehovet hos 3000 hushåll.

Två av vindkraftverken ägs av Öresundskraft, ett av Höganäs kommun. Parterna har samarbetat vid upphandlingen för att få så bra villkor som möjligt.

– Bygget har gått bra. Vi började med grundarbetena i slutet av maj i år och nu är vi framme vid provdrift. Det betyder att såväl tidplan som budget hållits. Det berättar projektledare Håkan
 Axelsson
vid Öresundskraft.

– Vi investerar allt mer i det hållbara energisystemet och vindkraftverken vid Ingelsträde ska ses som vårt första stora steg inom vindkraftområdet, vi har fler på planeringsstadiet.

– Det är ett historiskt ögonblick när vi under våren tar vårt vindkraftverk i drift. Det är vår första anläggning där vi producerar förnyelsebar energi och är den största miljöåtgärden efter fjärrvärmen, säger Ulf Molin, kommunalråd (C)

Håkan Axelsson, affärsutvecklare, Öresundskraft, 070 – 418 33 30
Göran Skoglund, pressansvarig Öresundskraft, 070 – 418 34 35
Ulf Molin, kommunalråd Höganäs kommun 070- 554 28 75
Charlotte Vahtera, kommunikationschef Höganäs kommun, 042 –33 77 68

Öresundskrafts vision ”Energi för en bättre värld, Kraft för regionen” är mer än ord. Fyra femtedelar av fjärrvärmen vi producerar kommer från restvärme, restavfall och biobränsle. Det är klok resurshushållning. Vi tillhandahåller fordonsgas för minskade utsläpp. Vi stödjer småskalig elproduktion, driver på introduktionen av elbilar, erbjuder smarta energilösningar och investerar i lokal vindkraft. Och vi utvecklar effektivare produktion och distribution av värme och el. Med 400 medarbetare ser vi till att 260.000 kunder får el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla, bredband och servicetjänster. Allt för en livskraftig Öresundsregion. http://www.oresundskraft.se.