Öresundskraft inleder försäljningen av tjänsteföretag

Öresundskraft inleder försäljningen av tjänsteföretag

Öresundskraft har påbörjat försäljningen av Öresundskraft Tjänster AB. Ett 45-tal anställda berörs. Försäljningen beräknas vara klar mot slutet av 2013.

Öresundskraft Tjänster AB tillhandahåller elnätstjänster. Av personalstyrkan är hälften elmontörer. Övrig personal arbetar med bland annat anläggningsarbeten, mätaruppdrag och ledningsvisning.

–Affären består av två delar. Dels så säljer vi företaget mot en köpeskilling, dels så tecknar vi ett långsiktigt avtal med köparen om elnätstjänster. Vi har sedan tidigare indikationer på intresse från flera potentiella köpare, berättar Patrick Ekman, nätchef på Öresundskraft AB.

Upphandlingen sker enligt lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (LUF). Försäljningen och Öresundskrafts krav på den tilltänkta köparen har offentliggjorts genom annons på internet (Opic.com)

–Det finns flera kompetenta aktörer med den företagskultur, ägarkompetens och skalfördelar som krävs för att utveckla Öresundskraft Tjänster AB. Den fortsatta processen ska utmynna i ett samarbete som långsiktigt säkerställer att Öresundskraft fortsätter att vara bland de bästa i Sverige på att leverera el utan avbrott.

Patrick Ekman, chef affärsområde Nät, Öresundskraft, tel. 070-418 35 63
Anders Östlund, vd Öresundskraft, tel. 070-418 30 80