Öresundskraft och THINK Accelerate satsar på nyskapande stadsutveckling

Öresundskraft och THINK Accelerate satsar på nyskapande stadsutveckling

Öresundskraft och THINK tar nu ett samlat grepp för att lyfta fram och stötta nyskapande Smart City startups. Genom att utöka acceleratorprogrammet under 2017 vill de båda aktörerna hitta Smart City-lösningar till stadsdelen H+ i Helsingborg.

Samarbetet mellan Öresundskraft och Think Accelerate presenterades under ”Think Demo Day” på onsdagskvällen. Ett bolag per acceleratorprogram kommer genom detta samarbete ingå i ett specialspår parallellt med ordinarie program. Ansökningarna för vårens acceleratorprogram är nu öppna för ansökan.

Öresundskraft, som bland annat har i uppdrag att leverera energistrategin till den nya, ”smarta”, stadsdelen H+ i Helsingborg, ser samarbetet som en möjlighet att bygga långsiktiga relationer till den innovativa startupbolag.

-Vi ser fram emot att bli utmanade, imponerade, och gärna överraskade. Öresundskraft har mycket att lära av startupmiljön och vi kan i vår tur bidra med vår långa och breda erfarenhet i en mentorroll, säger Johanna Olesen, affärsutvecklare på Öresundskraft.

-Den här typen av samarbeten stärker regionens möjlighet att attrahera entreprenörer, investerare och internationella talanger. Vi tror också att det är en positiv signal till studenter och framtida arbetskraft, säger Alexander Bastien på THINK.

Samarbetet gäller under 2017 och alltså även för THINK:s acceleratorprogram hösten 2017. Två representanter från Öresundskraft kommer att delta i urvalsprocessen tillsammans med THINK:s panel. Beroende på vilka ansökningar som kommer in kan karaktären på temat komma att breddas till att till exempel även gälla energilösningar på ett bredare plan.

De två startupbolag som under 2017 blir utvalda att delta i Öresundskrafts och THINK:s Smart City-spår kommer förutom det ordinarie acceleratorprogrammet att få tillgång till mentorskap, branschexpertis, testbäddar och ett stort nätverk inom energi- och Smart City-sektorn.

Om THINK
THINK, som stöds av Helsingborgs stad Region Skåne, är en startupaccelerator som riktar sig mot tidiga teknikbolag. Antagna bolag får ta del av ett tolv veckors globalt acceleratorprogram med ett internationellt mentornätverk, workshops ledda av experter från näringslivet, skräddarsydd coaching, introduktioner till investerare och möjlighet att gratis använda produkter till ett värde av över 300 000 USD från Microsoft, IBM och Amazon. Programmet i sin helhet är helt gratis och bolagen behåller 100 procent av aktierna i sitt bolag.

Under Think Demo Day den 7 december presenterade höstens fem startupföretag sina idéer.

Johanna Olesen, strategisk affärsutveckling, Öresundskraft, tel. 070-000 39 97, johanna.olesen@oresundskraft.se
Alexander Bastien operativ Chef, THINK, tel.
070-870 16 06, alexander@thinkaccelerate.com