Peter Danielsson provkör Öresundskrafts elbil

Hela nästa vecka kommer Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, att provköra en av Öresundskrafts nya elbilar.

Öresundskraft har med sitt elbilsprojekt ”Projekt Elektra” tagit flera viktiga initiativ för att driva på satsningen på elbilar i regionen, bland annat har fyra laddträd placerats ut i Helsingborg, Landskrona och Ängelholm. Förra året arrangerades ett elbilsseminarium i Helsingborg med representanter för näringsliv, kommuner och bilbranschen. Där antogs visionen om 30 000 elbilar i Skåne Nordväst år 2020.

– Peter Danielsson är en ivrig förespråkare för elbilar som ett miljövänligt och klimatneutralt fordonsalternativ. Nu får han möjlighet att själv prova en elbil i en vecka och känna att det verkligen fungerar, säger Anders Östlund, VD på Öresundskraft. Genom att tillsammans med regionpolitikerna arbeta för elbilens inträde på fordonsmarknaden kan vi aktivt motverka klimatförändringar.

Öresundskraft har reserverat 1 650 elbilar via Stockholms stads och Vattenfalls elbilsupphandling. Dessa börjar levereras nästa år. Elbilarna ska förmedlas vidare till kunder som vill bidra till att kraftigt reducera koldioxidutsläppen och uppnå de nationella och globala klimatmålen.

– Efterfrågan på elbilar är mycket större än utbudet. Därför är det svårt att köpa en elbil på traditionellt sätt idag, berättar Anders Östlund. Genom att reservera dessa bilar gör vi det lättare för våra kunder att köpa elbilar och att möjliggöra en introduktion av miljövänliga elbilar i stor skala.

Elbilen överlämnas till Peter Danielsson på måndag 31/5 kl 11.30 vid Öresundskrafts laddträd på Hamntorget i Helsingborg. Välkommen dit för foto och en pratstund med oss och Peter om elbilar.

Ytterligare information om Öresundskrafts elbilsprojekt, ”Projekt Elektra” finns på www.oresundskraft.se. Här finns även foton på elbilarna och laddträden.

Anders Östlund, VD Öresundskraft AB, tel 042-490 30 80, 070-418 30 80
Per Lundgren, projektledare för Öresundskrafts elbilssatsning, tel 070-418 32 14
Ann-Katrin Johansson, Pressansvarig, tel 042-490 30 36, 070-418 30 36

Fakta om Öresundskraft
Öresundskraft är ett energibolag i Öresundsregionen som ägs av Helsingborgs stad. Omtanke om miljön är ett centralt begrepp i koncernen. Öresundskraft har närmare 500 medarbetare och förser cirka 265 000 kunder med el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla och bredband. Öresundskraft erbjuder även ett stort antal andra tjänster inom kommunikation, energitjänster och underhåll. Den totala försäljningsvolymen uppgick 2009 till 6,5 TWh, varav 4,9 TWh avser el. Mer info www.oresundskraft.se.