Ett av Öresundskrafts tre vindkraftverk i Össjö skog, Ängelholms kommun.

Ren kraft från Össjö

Med mingel, visning, frågestund, mat och dryck samt tipspromenad inviger idag Öresundskraft tre nya vindkraftverk i Össjö skog. I full gång kommer verken att kunna leverera 17 miljoner kilowattimmar årligen. Det räcker för att försörja 5500 lägenheter eller 7000 elbilar med el.

– Vi vill göra en trevlig och intressant tillställning för de boende, nu när vindkraftverken är klara. Grannarna har fått stå ut med en hel del i samband med alla våra transporter under byggtiden, berättar projektledare Ann-Sofie Lindqvist.

Totalt handlar det om fem vindkraftverk, varav tre byggts av Öresundskraft. När bygget pågick som bäst i höstas var det tidvis intensiv trafik med tunga transporter av material längs de smala och slingriga vägarna från väg 13 till byggplatsen öster om Åslidehus.

Ungefär 100 hushåll finns i området och använder sig av vägarna.

– Vi skickade information i förväg, särskilt inför de mest intensiva dygnen. Vi försökte också att styra de tunga transporterna till kvällstid, för att inte orsaka besvär i onödan. Men visst har de som bor i området påverkats, säger Ann-Sofie Lindqvist som beskriver dialogen med Össjöborna som bra och mestadels positiv.

– Nu vill vi passa på att bjuda tillbaks som tack för visat tålamod.

– Den här satsningen är en del av Öresundskrafts arbete i omställningen till ett hållbart energisystem och att öka andelen förnybar energiproduktion. Satsningen är också ett uttryck för vår lokala förankring i Ängelholm. Bara under det senaste året har vi investerat närmare 90 miljoner kronor i Ängelholms kommun, dels i fjärrvärmenätet i Ängelholm, dels i vindkraftverken. Det säger Gustaf Wiklund, Öresundskrafts ordförande, som idag förrättar invigningen av vindkraftverken.

Not: Vindkraftverken i Össjö invigs och visas den 25 mars, kl. 11-14. Invigningen sker kl. 11:30. Plats: Se karta i separat dokument (länk).

Lars-Inge Persson,vd, Öresundskraft Kraft & Värme AB, tel. 070-617 39 05
Ann-Sofie Lindqvist, projektledare, tel. 070-390 39 65