Salt teknik lagrar värme och sparar på gasen

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2017 08:20 CET

Gasvärmepump från SaltX

En ny typ av gasvärmepump för villor, som minskar förbrukningen med mellan 30 och 50 procent. Det kan bli resultatet av de försök Öresundskraft nu genomför tillsammans med två samarbetspartners.

– Det handlar om spjutspetsteknologi och där vill vi vara med, säger Christian Gillheim, affärsutvecklare på Öresundskraft.

Den ”hemliga ingrediensen” i den nya tekniken är – salt.

Öresundskraft samarbetar med det svenska företaget SaltX och en värmepumps-tillverkare. Man har just inlett de första laboratorieförsöken som går ut på att lagra överskottsvärme från gasförbränningen i salt.

– Att salt har en god förmåga att lagra värme är välkänt. Den teknik SaltX har patent på är en nano-beläggning av saltkristallerna. Det gör att processen med att lagra och ta ut värme kan upprepas 100 000-tals gånger, utan att saltets värmelagrande kapacitet försämras, säger Christian Gillheim.

Målet är att Öresundskraft i slutet av 2018 eller början av 2019 ska kunna erbjuda sina villakunder i biogasnätet en ny gasvärmepump med väsentligt lägre förbrukning.

Projektet har tre faser, beskriver Christian Gillheim:

– Nu installerar vi en demomaskin i vårt gaslabb. Där ska vi testa, utvärdera och kanske göra förbättringar. Fas två är ett pilotprojekt där ett antal befintliga villakunder erbjuds att testa gasvärmepumpen. Här kommer funktionen att noga följas upp och vid behov justeras.

– I fas tre ligger den kommersiella lanseringen, om allt faller ut så som vi hoppas.

Tekniken innebär att överskottsvärme från gasförbränningen torkar en saltlösning i den ena av värmepumpens två tankar, reaktortanken. Ångan från torkningen går vidare till en kondenstank varifrån huset värms. Vattnet går därefter tillbaks till reaktortanken med det nu torra saltet och värms på nytt genom saltets kemiska energi, utan att mer gas behöver förbrännas.

– SaltX har visat på uppåt 50 procent minskad förbrukning. Vi är lite mer återhållsamma och pratar om 30 till 40 procent, men redan det är en radikal besparing som skulle innebära uppåt 6 000 kronor om året för en normalvilla, säger Christian Gillheim.

– Vi vill att innovation och nytänkande ska komma våra kunder och miljön till godo. Av det vi sett hittills är den här tekniken väldigt solid och gångbar. Vi har goda förhoppningar om att om ett par år kunna erbjuda Öresundskrafts nya och befintliga kunder en både miljövänlig och ekonomisk lösning.

Öresundkraft har sedan årsskiftet -16/-17 100 procent biogas i sitt villanät.

Läs mer om tekniken här.

Christian Gillheim, affärsutvecklare, Öresundskraft, tel. 070-000 39 14
Karl Bohman, VD SaltX, tel. 070-560 02 68

Öresundskraft ägs av Helsingborgs stad och ser till att 260 000 kunder i nordvästra Skåne får bra energi varje dag - alltifrån fjärrvärme, elektricitet och fjärrkyla till gas, bredband och servicetjänster. Vi gör allt - och ger allt - för att våra kunder ska få en enkel och behaglig energitillvaro. Det gör vi bland annat genom att ta vara på planetens resurser på bästa sätt. Allt i samklang med vår vision "Energi för en bättre värld. Kraft för regionen". Eller som vi brukar säga: Bra energi. Det är vad vi ger och gör. http://oresundskraft.se